پایان اجلاس چهاردهم مجلس؛ نمایندگان به رخصتی‌ زمستانی رفتند

اطلاعات روز: اجلاس چهاردهم سال هفتم مجلس نمایندگان امروز( شنبه، 30 جدی) به پایان رسید و نمایندگان از فردا رخصت هستند. رخصتی های زمستانی نمایندگان 45 روز است.
هیأت اداری مجلس با ارائه گزارش از کارکرد نمایندگان در اجلاس چهاردهم گفت که در این دوره‎‌ی کاری مجلس، 54 نشست عمومی به شمول یک نشست استیضاحیه، 14 نشست استجوابیه، 13 نشست گزارش دهی و 34 نشست عادی برگزار شده است.
مجلس در زمینه قانون گذاری نیز در این دوره کاری 27 مصوبه دارند و نمایندگان در 1050 مورد روی مشکلات کشور بحث کرده‌اند.
هم‌چنین نمایندگان در کمیسیون‌های دایمی مجلس نیز در خصوص نمایندگی از مردم به بیش از 3 هزار شکایت رسیدگی کرده‌اند.
نذیر احمد احمدزی، معاون دوم مجلس در پایان نشست امروز مجلس گفت که نمایندگان به منظور دیدار با موکلان شان به ولایت‌ها سفر می‌کنند؛ بناً «از رییس جمهور غنی می‌خواهیم که به نهادهای امنیتی و والی‌های ولایت‌ها مکتوب صادر کند تا در راستای تامین امنیت وکلا همکاری کنند».
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس به شدت از عمل‌کرد این نهاد قانونگذار در این دوره انتقاد می‌کنند؛ اما هیأت اداری مجلس، عمل‌کرد این خانه را قناعت بخش می‌داند.
رمضان بشردوست یک عضو مجلس گفت:«ما مطابق به قانون مسوولان حکومتی را استجواب کردیم؛ اما نتیجه اش چیست؟ شاید برخی بگویند که ما بیشتر از این مسوول نیستیم، ولی اصل قدرت در دست ماست، اگر عبدالله و غنی مردم را به کشتن می‌دهند مسوولش ما هیستیم».
آقای بشردوست افزود:«ما نمایندگان باید اول گریبان خود را بگیریم؛ زیرا گناه ماست؛ اگر ما از مردم به صورت واقعی نمایندگی بکنیم کشور را به آبادی سوق می‌دهیم».
اما؛ عرفان الله عرفان، نایب منشی مجلس می‌گوید که با توجه به مشکلات کشور عمل‌کرد مجلس قناعت بخش است.
آقای عرفان در صحبت به رسانه‌ها گفت: «مجلس نمایندگان در این دوره کاری خود در بخش نظارت از عمل‌کرد حکومت و نمایندگی از مردم دست‌آورد خوبی داشته است که قابل قناعت است ولی آنچه نیاز مردم است به طور شاید و باید رسیدگی نشده است».
او بیان داشت که مجلس در راستای نظارت از اعمال حکومت نهایت تلاش خود را کرده است، اما در برخی موارد برخورد حکومت با مجلس به دلیل تضاد منافع تنش آمیز بوده است.
نشست پایانی مجلس نمایندگان در حالی برگزار شد که عبدالرئوف ابراهیمی رییس، همایون همایون معاون اول و عبدالقادر زازی منشی مجلس حضور نداشتند.
گفته می‌شود که این اعضای هیأت اداری از همین اکنون به سفرهای سیاحتی به خارج از کشور رفته‌اند.
برخی نمایندگان مجلس به همین دلیل اعضای هیأت اداری را به عدم مسوولیت پذیری متهم کردند.
غلام حسین ناصری یک عضو مجلس گفت: «رییس مجلس، معاون اول و منشی مجلس در کجاهستند که به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ آجندای حکومت را با زور و فشار تحمیل می‌کنند تا زود تر به سفر بروند».
آقای ناصری، هیأت اداری مجلس را سخنگویان حکومت و «خائینان ملی» خطاب کرد.
رمضان بشردوست نیز با اشاره به سفرهای خارجی هیات اداری گفت: «تعدادی از وکلا به اروپا و غرب چکر می‌زنند و سفرخرچ هم می گیرند ولی در فکر ملت نیستند».