24 جوزا، حماسه‌ی مردمی و پیروزی دموکراسی

اطلاعات روز: انتخابات دور دوم ریاست جمهوری با حضور گسترده‌ی مردم و بدون کدام مشکل‌ جدی امنیتی در کشور برگزار شد. رییس جمهور کرزی پس از پایان روند رای‌دهی گفت که اشتراک گسترده‌‌ی مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، کشور را یک قدم دیگر به طرف ثبات و سعادت پیش برد.

براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بیش از هفت میلیون نفر اشتراک کرده‌اند. یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون پس از پایان روند رای‌دهی در یک نشست خبری مشترک با مسئولان نهادهای امنیتی کشور گفت، از این میان 62 درصد  را مردان و 38 درصد دیگر را زنان تشکیل داده‌اند.

او افزود، در دور دوم انتخابات در حدود 6365 مرکز رای‌دهی که شامل 23136 محل می‌شود، در سراسر کشور برای رای‌دهندگان باز بوده‌اند. نورستانی می‌گوید که از این میان 40 درصد آن را محل‌های رای‌دهی زنانه و 60 درصد دیگر را محل‌های رای‌دهی مردانه تشکیل داده‌اند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، 140 مرکز رای‌دهی در سراسر کشور مسدود مانده‌اند. او هم‌چنان در بخش دیگر سخنانش تأکید کرد، کمیسیون مستقل انتخابات زیر فشار هیچ گروهی قرار نخواهد گرفت و در شمارش آرا و ‌روند دور دوم انتخابات شفاف عمل می‌کند.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات پس ار پایان روند رای‌دهی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری مشترک با مسئولان امنیتی کشور از نامزدان انتخابات و ستادهای انتخاباتی آنان خواست که از پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات خودداری کنند.

او اطمینان داد که کمیسیون مستقل انتخابات از رای مردم حفاظت خواهد کرد و نامزدان تا اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از حوصله‌مندی کامل کار بگیرند. رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که حضور گسترده‌ی مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، جواب نه به دشمنان کشور بود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دیروز برگزار شد و مانند‌ انتخابات گذشته، با مشکلاتی از جمله‌‌ کمبود برگه‌‌های رای‌دهی مواجه شد. در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در سراسر کشور 133 محل رای‌دهی با کمبود برگه‌‌های رای‌دهی مواجه شده، اما پس از ساعتی برگه‌های رای‌دهی به محل‌های یاد شده فرستاده شده‌اند.

احمد یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون می‌گوید، نباید توقع داشت‌ که انتخابات در افغانستان مانند کشورهای دیگر برگزار شود، زیرا انتخابات افغانستان با کشورهای دیگر فرق دارد و چند‌مشکل عمده‌‌ فراراه انتخابات کشور وجود دارد. ناامنی، عدم تولید مواد با کیفیت در داخل،‌ ایجاد محل‌های جداگانه برای زنان و مردان از مواردی اند که نورستانی از آن به عنوان چالش‌‌های عمده‌ی فراراه انتخابات عنوان کرد.

اما او به چند‌دست‌آورد عمده‌ی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. نورستانی مدیریت انتخابات توسط خود افغان‌ها، حضور گسترده‌ی ناظران و تأمین آن توسط نیروهای امنیتی کشور را از دست‌آوردهای عمده‌ی این انتخابات عنوان کرد. او این انتخابات را بسیار مهم خواند و افزود، برای نخستین بار قدرت از یک رییس جمهوری منتخب به رییس جمهوری منتخب دیگر به صورت مسالمت‌آمیز انتقال خواهد یافت.

قرار است نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 11 سرطان اعلام شود و به گفته‌ی احمد یوسف نورستانی، پیش از آن نتایج قسمی انتخابات نیز در زمان‌های مشخص نیز اعلام می‌شود. او این اظهارات را شب گذشته در نشست خبری مشترک با مسئولان امنیتی کشور بیان کرد.

تقلب احتمالی امرخیل

به‌دنبال جنجال بین ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و فرماندهی پولیس کابل، وزیر امور داخله‌ی کشور اعلام کرد که برای بررسی این موضوع، هیأتی تعیین خواهد شد. ضیا‌الحق امرخیل متهم است که می‌خواسته مواد انتخاباتی را در اختیار هواداران نامزد‌ مشخصی قرار دهد.

محمد عمر داوودزی، وزیر داخله‌ی کشور پس از پایان روند رای‌دهی در یک نشست خبری در کابل گفت که (امروز یک‌شنبه،‌ 25 جوزا) هیأت مشترکی موظف می‌شود‌ تا در مورد سوء تفاهمی که بین ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات و فرماندهی پولیس کابل پیش آمده، تحقیق شود.

مأموران پولیس دیروز کامیون حامل صندوق‌های رای‌دهی را متوقف کردند که باعث واکنش تند امر‌خیل شد. جنرال ظاهر، فرمانده‌ پولیس کابل پس از آن اعلام کرد، پولیس از تقلبی که از سوی ضیاالحق امرخیل به‌نفع نامزد‌ مشخصی شکل می‌گرفت، جلوگیری کرده است.

فرمانده‌ پولیس کابل می‌‌گوید، امرخیل به تقلب متهم است و باید صندوق‌های رای مشکوک بررسی شوند. پولیس کابل هم‌چنان می‌گوید، زمانی که محموله‌ی صندوق‌های رای را متوقف کرده‌اند، مأموران محافظ امرخیل آنان را با اسحله تهدید کرده‌اند.

از سویی هم، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت، براساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از مسئولان امنیتی در روند انتخاباتی بی‌طرفی‌شان را حفظ نکرده‌اند. او اما مشخصاً از کسی در این مورد نام نگرفت. این در حالی است که وزیر داخله ادعا دارد، پولیس بی‌طرفی کامل خود را در انتخابات حفظ کرده‌ است.

واکنش متفاوت دو نامزد

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی پس از پایان انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، واکنش متفاوت داشتند.  احمدزی گفت که با رفتن انتخابات به دور دوم و برگزاری دور دوم ثابت شد که بیش‌تر تحلیل‌های تحلیل‌گران خارجی در مورد افغانستان نادرست بوده‌اند.

او تأکید کرد که تیم انتخاباتی تداوم و تحول بارها اعلام کرده است، یک رای تقلبی را قبول ندارد و امیدوار است که داکتر عبدالله عبدالله نیز همین نظر را داشته باشد. رقیب عبدالله عبدالله گفت که نماینده‌ی صلح و ثبات و آینده‌ی افغانستان است و نه جنگ.

در همین حال، عبدالله عبدالله گفت که در مواردی از تخلفات انتخاباتی گزارش شده‌ است و امیدوار است که نهادهای انتخاباتی در مورد شفاف عمل کنند. او تأکید کرد که نیروهای امنیتی در برخی موارد، مانع حضور ناظرانش در مرکزهای رای‌دهی شده‌اند. به گفته‌ی عبدالله، تیم اصلاحات و هم‌گرایی نتیجه‌‌‌ای را می‌پذیرد که طبق قانون برآید.

تغییر تاکتیک طالبان

رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی کشور در نشست مشترک یاد شده گفت که شورشیان در انتخابات گذشته برای مختل کردن آن، چند‌هدف عمده را دنبال کردند. به گفته‌‌ی او، هدف قرار دادن نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و سایت‌های انتخاباتی از اهداف عمده‌ی طالبان در انتخابات دور گذشته بود.

اما او تأکید کرد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گروه طالبان شش هدف عمده را دنبال کردند، اما در برابر آن اقدام لازم روی دست گرفته شد. به گفته‌ی او، ‌برنامه‌های یاد شده برای مختل کردن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از سوی لشکر تروریستی طیبه، شبکه‌ی تروریستی حقانی و طالبان ریخته شده بود‌ند.

نبیل افزود، حمله به مرکز ولایت‌های مهم کشور، از جمله کابل، ننگرهار، هرات، هلمند، خوست و قندهار از اهداف عمده‌ی شورشیان در این دور انتخابات بود. رییس امنیت ملی کشور تأکید کرد، نیروهای امنیتی برای خنثاسازی این اهداف شورشیان در 10 روز گذشته، در حدود 61 عملیات را در سراسر کشور راه‌اندازی کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *