روز جهانی پناهندگان؛ امریکا ۱۸ میلیارد افغانی برای حمایت از مهاجران افغان کمک می‌کند

اطلاعات روز: سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که ایالات متحده در سال جاری ۱۸ میلیارد افغانی را برای محافظت از پناهندگان، مهاجران و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان به این کشور کمک می‌کند.

سفارت امریکا در کابل در رشته‌تویتی گفته است که این مقدار کمک بشردوستانه‌ی آمریکا به مناسبت روز جهانی پناهندگان به این گروه آسیب‌پذیر افغان صورت می‌گیرد.

این سفارت همچنان گفته است در کنار مهاجرانی ایستاده‌اند که از سوی نیروهای ایرانی شکنجه شده، مورد سوءاستفاده قرار گفته و کشته شده‌اند.

این در حالی است که در جریان دو ماه گذشته در دو رویداد جداگانه شماری از کارجویان و مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی کشته و زخمی شده‌اند.

در رویداد اول که در مرز میان دو کشور در دهنه‌ی ذوالفقار رخ داد، شماری از کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور به عبور از رودخانه‌ی هریرود شدند که در نتیجه شماری غرق و شماری دیگر نیز ناپدید شدند.

در رویداد دومی نیز در نتیجه‌ی شلیک نیروهای ایرانی به یک عراده موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران، سه نفر کشته و شماری هم زخمی شدند.

از سوی هم، سفارت امریکا در کابل از تمام طرف‌های سیاسی در افغانستان خواسته است که با «حسن‌نیت» وارد مذاکرات صلح شده و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند.

به گفته‌ی این سفارت، از مجموع حدود چهارمیلیون مهاجر افغان، بسیاری از آن‌ها «مأیوسانه» آرزوی برگشت به کشورشان را دارند، اما به امنیت و محل زندگی ضرورت دارند.

امروز (شنبه، ۳۱ جوزا) برابر با بیستم جون است. این روز از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان روز جهانی پناهندگان اعلام شده است. از این روز همه‌ساله در شمار زیادی از کشورها از جمله در افغانستان تجلیل می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *