حنیف اتمر در جریان سفرش به تهران با وزیر خارجه‌ی ایران دیدار کرد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرد که هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ریاست محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت صبح امروز (یک‌شنبه، ۱ سرطان) به تهران رفته است.

این وزارت در اعلامیه‌ای همچنان گفته است که این هیأت با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران و هیأت همراه او در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به نقل از اعلامیه، در این دیدار هیأت‌های «بین‌الوزارتی» دو کشور در مورد حوادث ناگوار اخیر برای شهروندان افغانستان، پی‌گیری تحقیقات، راه‌های حل برای جلوگیری از تکرار آن بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

همچنان گفته شده است که تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و برنامه کمیته‌های کاری سند همکاری‌های جامع بین دو کشور از دیگر موضوعات مطرح در دیدار دو طرف بوده‌اند.

وزارت خارجه‌ی کشور روز گذشته در اعلامیه‌ای گفته بود که هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ریاست محمد حنیف اتمر امروز یک‌شنبه به ایران می‌رود.

هدف از سفر هیأت افغان به ایران، پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر برای مهاجران، جستجوی راه حل برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات در مورد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور اعلام شده بود.

در ترکیب این هیأت نمایندگان هفت وزارت، پنج ریاست مستقل، مشاوریت حقوقی ریاست‌جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی شاملند.

هیأت بلندرتبه‌ی دولت افغانستان در حالی برای پی‌گیری کشته‌شدن مهاجران افغان در خاک در ایران، به تهران رفته است که در جریان دو ماه گذشته در دو رویداد جداگانه شماری از کارجویان و مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی کشته و زخمی شده‌اند.

در رویداد اول که در مرز میان دو کشور در دهنه‌ی ذوالفقار رخ داد، شماری از کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور به عبور از رودخانه‌ی هریرود شدند که در نتیجه شماری غرق و شماری دیگر نیز ناپدید شدند.

در رویداد دومی نیز در نتیجه‌ی شلیک نیروهای ایرانی به یک عراده موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران، سه نفر کشته و شماری هم زخمی شدند.

به همین منظور، رییس‌جمهور اشرف غنی در بیست‌وششم جوزا در نشست کابینه اعلام کرد که آقای اتمر در آینده‌ی نزدیک برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در مورد مسایل مربوط به مهاجران، به تهران می‌رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *