خوشبینی «محتاطانه»ی نماینده سازمان ملل به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در هفته‌های آینده

اطلاعات روز: دیبرا لاینز، نماینده ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که به آغاز مذاکرات میان تیم‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان تا چند هفته‌ی دیگر «محتاطانه خوشبین» است.

خانم لاینز این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۵ سرطان) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان مطرح کرده است.

او گفته است که افغانستان پس از چهار دهه جنگ، اکنون «فرصت بی‌نظیر» برای داشتن آینده‌ی درخشان و باثبات‌تر دارد. به گفته‌ی او، حتا در زمان همه‌گیری بی‌سابقه‌ی جهانی که دست‌آوردهای اجتماعی – اقتصادی افغانستان را تهدید می‌کند، اکنون لحظه‌ی «ظهور امید» فرا رسیده است.

خانم لاینز افزوده است: «از آن‌جایی که دو طرف فکر می‌کنند گفت‌وگوهای طولانی و پیچیده خواهند داشت، آنها را ترغیب نموده‌ام که برای موفقیت از خود انعطاف‌پذیری، دوراندیشی، تعهد به صلح و از همه مهم‌تر دلسوزی به مردم‌شان را نشان دهند.»

نماینده ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان همچنان گفته است که آماده‌ی حمایت از گفت‌وگوهای مستقیم صلح است.

او در عین حال از اعلام آتش‌بس سه روزه در روزهای عید از سوی طالبان و دولت افغانستان استقبال کرده و گفته است: «کاهش خشونت برای ایجاد محیطی مناسب برای گفت‌وگوهای صلح و هموار نمودن راه برای آتش‌بس دایمی، ضروری است.»

دیبرا لاینز در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزوده است که همزمان با ظهور فرصت‌های تازه برای صلح، «کووید۱۹» بر زندگی روزانه در افغانستان سایه افکنده است. او در عین حال به حمایت جامعه جهانی از افغانستان برای مبارزه با «کووید۱۹» و نجات مردم این کشور تأکید کرده است.

خانم لاینز در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان نیز معلومات ارایه کرده و گفته است که جنگ در افغانستان هنوز هم از غیرنظامیان به‌ویژه کودکان در این کشور قربانی می‌گیرد.

این در حالی است که چندی پیش وزارت دولت در امور صلح افغانستان رسما اعلام کرده بود که قرار است نشست آغازین مذاکرات بین‌الافغانی در آینده‌ی نزدیک در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

همزمان با این، دولت افغانستان می‌گوید که طالبان در هفته‌های اخیر خشونت‌ها را افزایش داده و این امر نشان‌دهنده‌ی «تعهد ضعیف» طالبان به صلح است.

براساس معلومات دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، هفته‌ی اخیر ماه جوزا، خونین‌ترین هفته‌ی ۱۹ سال پسین بوده و در این مدت ۲۹۱ نیروی امنیتی و دفاعی در جنگ با طالبان کشته و ۵۵۰ نیروی امنیتی دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *