تلفات غیرنظامیان

کمیسیون حقوق بشر: در پنج روز گذشته 37 غیرنظامی در سه ولایت کشته شده‌اند

اطلاعات روز: یافته‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر از پنج رویداد امنیتی در کم‌تر از یک هفته‌ی گذشته نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی این رویدادها دست‌کم 37 غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان کشته و 57 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (سه‌شنبه، 10 سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که در تاریخ پنج سرطان در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای ارتش بر مواضع طالبان در روستای «وزیر آباد» ولسوالی بلخ ولایت بلخ، چهار عضو یک خانواده به‌شمول دو کودک، یک زن و یک مرد کشته و پنج نفر دیگر به‌شمول دو مرد، دو زن و یک کودک زخمی شده‌اند.

همچنان براساس یافته‌های این کمیسیون، در تاریخ هفتم سرطان، در نتیجه‌ی تیراندازی سربازان ارتش در روستای «چانجیر» ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، یک کودک جان باخته و سه کودک دیگر زخمی شده‌اند. در همین روز، بر اثر اصابت گلوله‌ی هاوان نیروهای امنیتی بر منزل مسکونی در روستای «دیچی‌خانه» ولسوالی قرغان ولایت فاریاب، چهار عضو یک خانواده به‌شمول یک مرد، یک زن و دو کودک زخمی و یک کودک نیز جان باخته است.

کمیسیون حقوق بشر همچنان گفته است که در تاریخ هشتم سرطان در نتیجه‌ی برخورد موتر حامل غیرنظامیان با ماین کنار جاده‌ای در روستای «شیخی‌مانده» ولسوالی واشیر ولایت هلمند، هشت عضو یک خانواده به‌شمول زنان و کودکان جان باخته‌اند.

به گفته‌ی این کمیسیون، در حملات راکتی روز گذشته در بازار کهنه‌ی ولسوالی سنگین ولایت هلمند نیز تا کنون 23 غیرنظامی کشته و 45 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. مسئولیت این حملات راکتی را کسی بر عهده نگرفته است. دولت و طالبان یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کنند.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر وقوع این حملات را مصداق‌های جنایت جنگی دانسته و گفته است که طرف‌های درگیر باید به رعایت اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه پایبند باشند. بر بنیاد این اصول، حمله بر غیرنظامیان، اماکن و تأسیسات غیرنظامی ممنوع است.

کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است که با توجه به ابراز علاقه‌ی طرف‌ها به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، توقع می‌رود که با رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه، مسئولیت‌پذیرانه‌تر از پیش رفتار کنند.

این کمیسیون یک بار دیگر از طرف‌های درگیر خواسته است که حمله بر اهداف غیرنظامی را متوقف کرده و قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق شهروندی را رعایت کنند.

کمیسیون حقوق بشر از نهادهای مسئول نیز خواسته است که درباره‌ی این حملات به‌ویژه حمله‌ی روز گذشته در ولسوالی سنگین هلمند به‌گونه‌ی همه‌جانبه تحقیق و عدالت را بر عاملان آن اجرا کنند. این کمیسیون تأکید کرده است که رویداد ولسوالی سنگین را بررسی می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *