گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه

کابل از خواست سازمان همکاری‌های اسلامی برای کاهش خشونت در افغانستان استقبال کرد

اطلاعات روز: یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که خشونت را کاهش داده و تلاش‌های‌شان را روی صلح متمرکز کنند.

در همین حال، گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی افغانستان از این موقف سازمان همکاری‌های اسلامی استقبال کرده و آن‌را در رابطه به حمایت از روند صلح این کشور مهم خوانده است.

در اعلامیه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی که روز گذشته (یک‌شنبه، 15 سرطان) منتشر شده، آمده است که دبیرکل این سازمان از ادامه‌ی خشونت و کشتار غیرنظامیان به‌شمول زنان و کودکان در افغانستان ابراز تأسف کرده است.

یوسف بن احمد العثیمین همچنان از تمام افغان‌ها خواسته است تا برای دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار در یک روند کاملا افغانی و براساس قطع‌نامه‌ها و اعلامیه‌های کنفرانس بین‌المللی علما، تلاش کنند. او همچنان از دو طرف (دولت و طالبان) خواسته است که برای برقراری آتش‌بس و صلح پایدار، خویشتن‌داری نشان دهند.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های جاری صلح منجر به تأمین امنیت و ثبات برای رفاه و پیشرفت افغانستان شود.

سازمان همکاری‌های اسلامی درحالی خواستار کاهش خشونت در افغانستان شده است که در هفته‌های اخیر خشونت‌ها در این کشور به شدت افزایش یافته است.

روز گذشته سفارت بریتانیا در کابل نیز در اعلامیه‌ای، نسبت به افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از گروه طالبان خواسته بود که در آستانه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خشونت‌ها را کاهش دهد.

هرچند تا کنون زمان دقیق برگزاری نشست بین‌الافغانی مشخص نشده، اما براساس برخی گزارش‌ها، احتمال دارد نشست آغازین این گفت‌گوگوها در جریان ماه جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

از سوی هم، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور در یازدهم سرطان گفته بود در صورتی که طالبان به جنگ، حملات تروریستی و کشتار افراد بی‌گناه ادامه دهند، حکومت مجبور خواهد شد تا به تعهداتش در زمینه‌ی صلح تجدید نظر کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *