سرقت کابل تلفن‌های دیجیتالی در هرات

معتادان با سرقت کابل تلفن سه میلیون افغانی هزینه روی دست مخابرات هرات گذاشته‌اند

این روزها قطع کابل تلفن‌های دیجیتالی در هرات به یکی از منابع درآمدزا برای معتادان مبدل شده است. مسئولان در ریاست مخابرات و تکنالوژی هرات می‌گویند که طی دو ماه اخیر، قطع کابل‌های تلفن از داخل کانال‌های فاضلاب شهری افزایش یافته و تنها در این دو ماه، سه میلیون افغانی برای ترمیم این کابل‌ها هزینه کرده‌اند.

تلفن‌‎های دیجیتالی در هرات بیش از 35 هزار مشترک دارد. براساس معلومات ریاست مخابرات و تکنالوژی هرات تا کنون کابل‌های تلفن بیش از 15 هزار مشترک، از سوی معتادان مواد مخدر و گاهی شرکت‌های قراردادکننده کانال‌های آب قطع شده است. بر مبنای معلومات مسئولان به‌دلیل بازسازی کانال‌های شهری در هرات و دسترسی آسان معتادان به کابل‌ها، افراد معتاد کابل‌ها را قطع و آن ‌را در بازار به فروش می‌رسانند.

عاشق‌الله علیزی، رییس مخابرات هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که قطع سیم‌های تلفن‌های دیجیتال در داخل کانال‌های فاضلاب شهری هزینه هنگفت روی دست‌شان گذاشته‌ و آنان قادر به ترمیم این کابل‌ها نیستند. او می‌افزاید که بر خلاف سال گذشته که کم‌تر از شش میلیون افغانی برای ترمیم کابل‌های تلفن در داخل کانال‌های آب هزینه کرده‌اند، امسال رقم هزینه برای ترمیم افزایش بیش‌تری پیدا خواهد کرد: «از وقتی‌که روند ساخت کانال‌ها در داخل شهر هرات آغاز شده، قراردادکنندگان ساخت کانال‌ها و معتادان باعث قطع خطوط تلفن شده‌اند. دیروز ما هفت تا هشت هزار مشترک تلفن را دوباره به سیستم وصل کرده‌ایم، اما پس امروز یکی از ساحات قطع شده و ارتباط دو هزار مشترک نیز قطع شده است.»

رییس مخابرات هرات، از افزایش جلب توجه معتادان مواد مخدر برای سرقت کابل‌های تلفن ابراز نگرانی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که میزان خساره اداره مخابرات برای بازسازی و دریافت عواید سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

کارمندان ریاست مخابرات هرات در حال ترمیم کابل‌های قطع‌شده از سوی معتادان مواد مخدر در یکی از کانال‌های آب هستند – عکس: اطلاعات روز

استفاده از تلفن‌های دیجیتالی در هرات با ترویج گوشی‌های همراه به پایین‌ترین حد رسیده است. بیش‌تر این مشترکان برای استفاده از اینترنت از این تلفن‌ استفاده می‌کنند. آمار ریاست مخابرات هرات نشان می‌دهد که حد اوسط ماهوار هر مشترک تلفن‌های دیجیتال برای دریافت بسته‌های اینترنتی 500 افغانی هزینه می‌کند.

با این وجود، با قطع بیش از 15 هزار مشترک تلفن‌های دیجیتال، ریاست مخابرات هرات ماهوار بیش از 7 میلیون افغانی زیان می‌بیند. مسئولان در ریاست مخابرات هرات می‌گویند در بخش ترمیم و جایگزینی کابل‌های سرقت‌شده با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و باید کارمندان این بخش از 8 تن به 16 تن افزایش پیدا کند، اما تاکنون برای بلند بردن تشکیل کاری نشده است.

سرقت کابل تلفن در هرات
رییس مخابرات هرات، از افزایش جلب توجه معتادان مواد مخدر برای سرقت کابل‌های تلفن ابراز نگرانی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که میزان خساره اداره مخابرات برای بازسازی و دریافت عواید سیر صعودی به خود خواهد گرفت – عکس: اطلاعات روز

«پولیس و شهرداری همکاری نمی‌کنند»

ریاست مخابرات هرات، مسئولان در شهرداری و پولیس این ولایت را به بی‌پروایی در راستای جلوگیری از سرقت کابل‌های تلفن‌های دیجیتالی متهم می‌کنند. عاشق‌الله علیزی، رییس این اداره مدعی است که در یک مورد چندین معتاد مواد مخدر را به اتهام سرقت کابل‌های تلفن به پولیس تحویل داده‌اند، اما پس از مدتی این معتادان رها شده‌اند: «سرقت کابل‌های تلفن را با پولیس، امنیت و شهرداری در میان گذاشتیم، اما تاحا لا همکاری نکرده‌اند.»

شورای ولایتی هرات نیز از پولیس می‌خواهد که در راستای بازداشت عاملان سرقت کابل‌های تلفن اقدام کند. سردار بهادری، عضو این شورا همچنین از کندی در روند ساخت کانال‌های آب در داخل شهر انتقاد می‌کند: «واقعا جای تأسف هست برای شهرداری هرات که تا حالا کار ساخت کانال‌های آب را تکمیل نکرده و حالا معتادان داخل این کانال‌ها هستند و کابل‌های تلفن را سرقت می‌کنند.» پولیس هرات در این مورد حاضر به پاسخ‌گویی نشد.

عاشق‌الله علی‌زی، رییس مخابرات هرات
عاشق‌الله علیزی، رییس مخابرات هرات می‌گوید که قطع سیم‌های تلفن‌های دیجیتال در داخل کانال‌های فاضلاب شهری هزینه هنگفت روی دست‌شان گذاشته‌ و آنان قادر به ترمیم این کابل‌ها نیستند – عکس: اطلاعات روز

سرقت دریچه‌های کانال آب

از اواسط سال گذشته شهرداری هرات، روند ساخت و بازسازی کانال‌های آب را آغاز کار کرده است. مسئولان در شهرداری هرات می‌گویند که طی سال گذشته در 83 پروژه انکشافی به‌شمول ساخت کانال‌های آب بیش از 400 میلیون افغانی هزینه شده و امسال نیز بیش از 100 میلیون افغانی در چندین پروژه انکشافی به مصرف رسیده است.

سمیع رضایی، آمر خدمات تخنیکی و سکتوری شهرداری هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که روند سرقت دریچه‌ کانال‌های آب همچنان در شهر هرات ادامه دارد و آنان به‌زودترین فرصت قادر به ساخت این دریچه‌ها نیستند: «آماده‌سازی دوباره دریچه‌های کانال‌های آب به برنامه‌ی شهرداری نیست که دوباره در زودترین زمان روی کانال‌ها گذاشته شود و این خلاف برنامه‌ی انکشافی و بودجه ما است و در درازمدت ما می‌توانیم که این دریچه‌ها را آماده بسازیم.»

آقای رضایی می‌افزاید که سرقت دریچه‌های کانال‌های آب در هرات به یک عادت برای معتادان مبدل شده است و نگران‌کننده است.

70 هزار معتاد در هرات

بر بنیاد آمار مسئولان صحی، بیش از 70 هزار معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات بود و باش دارند. بیش‌تر این معتادان بی‌سرپناه هستند و از طریق جمع‌آوری زباله‌ها و سرقت مصارف مواد مخدرشان را تأمین می‌کنند.

باشندگان هرات از بی‌بندوباری و سرقت‌ از سوی معتادان خیابانی در هرات شکایت دارند و از حکومت می‌خواهند که در راستای درمان این معتادان اقدام کند.

آمار ریاست صحت عامه هرات نشان می‌دهد که سالانه بیش از دو هزار تن در مراکز ترک و درمان معتادان مواد مخدر این ولایت صحت‌یاب می‌شوند، اما بررسی نهادهای مسئول نشان می‌دهد که شمار زیادی از این افراد دوباره به استفاده مواد مخدر روی می‌آورند. مسئولان کاهش تقاضای مواد مخدر ریاست صحت عامه هرات می‌گویند که از ۳۵۰ بستر برای ترک معتادان در هرات، ۸۰ بستر برای زنان و کودکان اختصاص داده شده است.

معتادان در هرات
بر بنیاد آمار مسئولان صحی، بیش از 70 هزار معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات بودوباش دارند.

دسترسی آسان به مواد مخدر، بیکاری و پایین بودن سطح آگاهی، سه دلیل عمده برای روی آوردن جوانان به مواد مخدر گفته می‌شود.

سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، از نیروهای امنیتی می‌خواهد که با قاچاق مواد مخدر برخورد جدی کنند و خرده‌فروشان مواد مخدر را نیز بازداشت کنند: «تا هنگامی که دسترسی آسان به مواد مخدر وجود داشته باشد به هیچ عنوان آمار معتادان مواد مخدر کم نمی‌شود و ما همچنان شاهد بی‌بندوباری معتادان و دزدی‌ها خواهیم بود.»

از سویی هم، پولیس هرات به اطلاعات روز می‌گوید که در راستای بازداشت عاملان و فروشندگان مواد مخدر برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *