ادعای فساد در آمریت نورم و استندرد هرات

ادعای فساد در آمریت نورم و استندرد هرات؛ بازرگانان معترض دروازه این اداره را بستند

بارزگانان واردکننده‌ی مواد نفتی و مصالح ساختمانی روزچهارشنبه در هرات، با اعتراض در مقابل ساختمان آمریت نورم و استندرد، دروازه‎ی این اداره را بستند. معترضان مسئولان آمریت نورم و استندرد را به باج‌گیری و دست داشتن در فساد متهم می‌کنند. 

معترضان مدعی‌اند که مسئولان این اداره به بهانه‌ی کیفیت پایین مواد نفتی ساختمانی، تا زمانی که از بازرگانان پول نگیرند اجازه‌ی ورود این کالاها را نمی‌دهند.

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گویند که معیار مشخص‌شده برای واردات مواد نفتی و مصالح ساختمانی بالاتر از ظرفیت کشورها در سطح منطقه و مطابق به‌ کشورهای اروپایی و امریکایی است و به هیچ‌عنوان کالاهای وارداتی در سطح منطقه به این معیار وجود ندارد.

یونس قاضی‌زاده، رییس این اتاق به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که معیار واردات مواد نفتی و مصالح ساختمانی با معیار بلند، زمینه برای باج‌گیری آمریت نورم و استندرد از تاجران را فراهم می‌سازد: «تمام مواد ساختمانی و نفتی با معیار قابل قبول در سطح منطقه، وارد کشور می‌شود. متأسفانه نورم و استندرد از هر موتر حامل سیخ گل 500 دالر، قیر 300 دالر و از سمنت 100 دالر اخاذی می‌کند.»

او مدعی هست در صورتی‌که پول برای مسئولان آمریت نورم و استندرد هرات پرداخت نشود، اجازه‌ی واردات مواد ساختمانی از طریق مرز اسلام‌قلعه را نمی‌دهند.

یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات
یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات مدعی است که باج‌گیری به بهانه‌ی واردات مواد ساختمانی و نفتی با کیفیت پایین صورت می‌گیرد.   

هشدار به ادامه اعتراض

لابراتوار تشخیص کیفیت مواد نفتی و ساختمانی در ماه دلو سال گذشته در گمرک اسلام‌قلعه هرات به فعالیت آغاز کرد، اما روند تشخیص این مواد از 21 ماه جوزای سال‌جاری آغاز شده است.

تاجران هرات مدعی‌اند تا زمانی‌که آمریت نورم و استندرد از محموله‌های نفتی و ساختمانی اخاذی نکند، محال است که این محموله‌ها وارد هرات شود. این تاجران هشدار می‌دهند که تا هنگامی‌ به اعتراض‌های‌شان ادامه خواهند داد که بساط باج‌گیری برچیده شود.

سید ولی‌شاه، عضو اتحادیه واردکنندگان مواد ساختمانی در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که کالاهای وارداتی با وجودی که گواهی‌نامه‌های معتبر خارجی دارد، اما با آنهم شعبه آمریت نورم و استندرد در گمرک اسلام‌قلعه بهانه‌تراشی می‌کند. او می‌افزاید: «مشکل ما تاجران نورم و استندرد است. آمریت نورم و استندرد به کیفیت جنس وارداتی ما بهانه‌گیری می‌کند. نباید این کار را بکند، چرا که جنس‌ها با کیفیت است و کیفیتی که آنها به واردات تعیین کرده‌اند، حتی به کشور امریکا نیز پیدا نمی‌شود.»

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، بر مسدود کردن دروازه آمریت نورم و استندرد تأکید می‌کنند، تا جلو باج‌‍‌گیری از تاجران گرفته شود.

عبدالودود فیض‌زاده، عضو این اتاق به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که با سید وحید قتالی، والی هرات در مورد فساد در نورم و استندرد صحبت کرده‌اند و منتظر اقدامات حکومت محلی هرات هستند: «فساد به حدی نگران‌کننده است که فعلاً جلو واردات را بند کرده و آمریت نورم و استندرد گفته که از هر موتر باید 500 دالر پرداخت کنید و اگر پرداخت نکنید مواد وارداتی‌ شما بی‌کیفیت است.»

آمریت استندرد هرات
تاجران هرات مدعی‌اند تا زمانی‌که آمریت نورم و استندرد از محموله‌های نفتی و ساختمانی اخاذی نکند، محال است که این محموله‌ها وارد هرات شود.

بر بنیاد آمار اتحادیه واردکنندگان مواد ساختمانی هرات، بیش از 15 روز می‌شود که 600 موتر حامل مواد ساختمانی به‌دلیل سخت‌گیری‌های آمریت نورم و استندرد، اجازه‌ی ورود به داخل شهر هرات پیدا نکرده است. با تداوم توقف این موترها، قیمت مواد ساختمانی در بازار هرات سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

شورای ولایتی هرات نیز خواستار رسیدگی به ادعاهای تاجران مبنی بر وجود فساد در آمریت نورم و استندرد شده است. کبیر ایثار، عضو این شورا به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که فساد در آمریت نورم و استندرد نگرانی‌ها  مبنی بر ورود کالاهای بی‌کیفیت به هرات را افزایش داده است و هر چه زودتر باید جلو ورود این کالاها گرفته شود.

اداره محلی هرات نیز از تاجران می‌خواهد در صورتی‌که اطلاعاتی مبنی بر وجود فساد در آمریت نورم و استندرد دارند، با آنها جهت پی‌گیری در میان بگذارند.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید با تمام موارد فساد در اداره‌های عایداتی برخورد جدی خواهد شد.

اما مسئولان در آمریت نورم و استندرد هرات، ادعاها مبنی بر وجود فساد را رد می‌کنند. خیبر مثمر، سرپرست این آمریت به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که طی سه هفته‌ی اخیر 63 موتر حامل مواد بی‌کیفیت را متوقف کرده‌اند: «من از تاجران می‌خواهم که اگر مخالف نورم انتخاب شده از سوی شورای عالی اقتصادی کشور برای واردات مواد نفتی و مصالح ساختمانی هستند، باید به مرکز جهت حل این مشکل مراجعه کنند. هر تصمیمی که شورای عالی اقتصادی گرفت، ما عملی می‌کنیم.»

به گفته‌ی او، شماری از تاجران کالاهای بی‌کیفیت را از کشورهای خارجی وارد می‌کنند و هنگامی‌که آنان مانع این کار می‌شوند، اعتراض‌ها علیه‌شان شکل می‌گیرد.

خیبر مثمر، سرپرست امریت نورم و استندرد هرات
خیبر مثمر، سرپرست آمریت نورم و استندرد هرات، ادعاها مبنی بر وجود فساد را رد می‌کنند.

هم‌مرز بودن هرات با کشورهای ایران و ترکمنستان، اهمیت اقتصادی این ولایت را افزایش داده است. هم اکنون یک قسمت زیادی از کالاهای وارداتی کشور از طریق هرات وارد می‌شود.

در این اواخر بارها تاجران و صنعت‌گران هرات، از وجود فساد گسترده در گمرک اسلام‌قلعه ابراز نگرانی کرده‌اند و از حکومت خواسته‌اند که در راستای مبارزه با فساد گام‌های عملی بردارد.

_________

عکس‌ها: اطلاعات روز

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *