عبدالله عبدالله

عبدالله: افزایش خشونت کمکی به جایگاه کسی در میز مذاکرات نمی‌کند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در واکنش به حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت هرات می‌گوید که افزایش خشونت و کشتار کمکی به جایگاه طرف‌ها در میز مذاکرات نمی‌کند.

آقای عبدالله امروز (پنج‌شنبه، 2 اسد) در اعلامیه‌ای گفته است که در این حمله‌ی هوایی نیروهای دولتی، ده‌ها نفر از غیرنظامیان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند.

در اعلامیه افزایش خشونت و کشتار غیرنظامیان غیرقابل‌قبول خوانده و تأکید شده است: «انتظار می‌رفت با نزدیک‌شدن به شروع مذاکرات بین‌الافغانی، از میزان خشونت‌ها کاسته شود و راه برای نخستین دور مذاکرات تاریخی صلح هموار شود.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در ادامه گفته است که رقم و آمار تلفات در میدان جنگ در کشور نشان‌دهنده‌ی فاجعه‌ی انسانی است و غیرنظامیان قربانیان اصلی تشدید جنگ و خشونت اند.

در همین حال، او از طرف‌های درگیری خواسته است که به جان و مال غیرنظامیان احترام گذاشته و از کشتار بیشتر جلوگیری کنند.

عبدالله عبدالله همچنان از نهادهای مسئول حکومتی خواسته است که حمله‌ی هوایی نیروهای دولتی را در ولایت هرات بررسی کنند.

نیروهای افغان دیروز (چهارشنبه، ۱ سرطان) یک حمله‌ی هوایی را بر مواضع گروه طالبان در منطقه‌ی «خم‌زیارت» در در مرز ولسوالی‌های گذره، پشتون زرغون و ادرسکن راه‌اندازی کردند. عبدالعلی فقیریار، ولسوال ادرسکن به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در این حمله تجمع طالبان برای بازدید از قاری غلام‌نبی، از فرماندهان برجسته‌ی طالبان در این ولسوالی پس از رهایی از زندان بگرام هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی او، در این حمله‌ی هوایی دست‌کم ۴۵ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، شاهدان عینی در ولایت هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که نیروهای هوایی افغان در ولسوالی گذره این ولایت غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.

صبور رحمتی، یکی از این شاهدان می‌گوید که در این حمله‌ی هوایی نیروهای افغان دست‌کم ده غیرنظامی از جمله چهار عضو خانواده‌ی او کشته شده‌اند.

او می‌افزاید که هشت غیرنظامی دیگر نیز در این حمله زخمی شده‌اند.

محمد ظریف، دیگر شاهد عینی این رویداد مدعی است که در این حمله غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان هدف گرفته شده‌اند.

با این حال اما وزارت دفاع ملی در اعلامیه‌ای گفته است که براساس معلومات اولیه‌ی این وزارت، در این رویداد به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.

در همین حال جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفته است که این حمله هوایی بر تجمع طالبان که قصد راه‌اندازی حمله بالای نیروهای افغان را داشته‌اند، انجام شده است.

گروه طالبان اما اعلام کرده است که در این حمله هوایی، ۱۲ غیرنظامی کشته و هشت غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *