انفجار در بیروت

انفجار بزرگ در پایتخت لبنان؛ دست‌کم 78 کشته و حدود چهارهزار نفر زخمی تأیید شده است

اطلاعات روز: روز گذشته انفجار بزرگی در بندر بیروت، پایتخت لبنان رخ داده است. مقام‌های لبنان گفته‌اند که ذخیره‌گاه دوهزار و 750 تُنی کود شیمیایی یا امونیم نایتریت منفجر شده است.

کشته شدن دست‌کم 78 نفر و زخمی شدن حدود چهارهزار نفر در نتیجه‌ی این انفجار تأیید شده است.

براساس گزارش‌ها، شدت انفجار بسیار زیاد بوده و حتی صدای آن تا 240 کیلومتری محل انفجار شنیده شده و ساحه‌ی تخریب آن نیز تا ده‌ها کیلومتر بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، حسین دیاب، نخست‌وزیر لبنان گفته است کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ‌گوی اعمال‌شان خواهند بود.

آقای دیاب ضمن تأکید بر تحقیق روی این مسأله، همچنان گفته است که در حال حاضر اولویت با درمان زخمیان و پیدا کردن جسد کشته‌شدگان است. او در عین حال از کشورهای خارجی خواسته است که در کنار لبنان بایستند.

شماری از رسانه‌ها به نقل از خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده‌اند که مواد امونیم نایتریت در جریان سال‌های اخیر ضبط و در این ذخیره‌گاه نگهداری شده بود. خبرگزاری ملی لبنان همچنان گفته است که آتش‌سوزی باعث انفجار در این ذخیره‌گاه شده است.

این انفجار درحالی رخ داده است که قرار بود تصمیم دادگاه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور در مورد چهار متهم این پرونده روز جمعه آینده اعلام شود.

حزب‌الله لبنان مسئول ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان دانسته می‌شود و افزون بر این، در روزهای اخیر تنش‌های مرزی میان لبنان و اسرائیل نیز بالا گرفته بود.

با این حال، حزب‌الله لبنان و اسرائیل دست‌داشتن در این انفجار را رد کرده و با قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده‌اند.

به دنبال این انفجار، رییس‌جمهور لبنان نشست فوری کابینه این کشور را برای امروز چهارشنبه فراخوانده است. همچنان امروز چهارشنبه در لبنان عزای عمومی اعلام شده است.

در بیروت برای دو هفته حالت اضطرار نیز اعلام شده و حدود 66 میلیون دالر بودجه فوری برای رسیدگی به وضعیت پیش‌آمده ناشی از انفجار در نظر گرفته شده است.

شماری زیادی از کشورها از جمله امریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، ایران و اسرائیل برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *