واکنش طالبان به برگزاری لویه‌جرگه: حکومت افغانستان ممکن از جرگه علیه صلح استفاده کند

اطلاعات روز: گروه طالبان در واکنش به برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح گفته است که ممکن حکومت افغانستان از این لویه‌جرگه علیه روند صلح استفاده کند.

در خبرنامه‌ای که امروز (چهارشنبه، ۱۵ اسد) از سوی گروه طالبان به نشر رسیده، آمده است که با برگزاری چنین نشست‌ها قبل از توافق سیاسی و استقرار صلح، از مردم افغانستان نمایندگی شده نمی‌تواند.

در خبرنامه برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، ایجاد موانع در برابر فرصت‌های روند صلح خوانده و تأکید شده است که این لویه‌جرگه حیثیت قانونی ندارد.

لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی گروه طالبان قرار است تا دو روز دیگر (جمعه، ۱۷ اسد) برای سه روز در کابل برگزار شود.

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این ۴۰۰ زندانی طالبان شامل چهار گروه می‌شوند. به گفته‌ی او، در گروه اول کسانی شامل اند که به اعدام محکوم شده‌اند. گروه دوم شامل افراد محکوم به قتل وگروه سوم شامل افراد محکوم به اختطاف و یا جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر اند.

محمدمعصوم استانکزی افزود که گروه چهارم نیز شامل افرادی اند که در پیوند به فسادهای اخلاقی، اداری و مالی محکوم شده‌اند.

او تأکید کرد که رییس‌جمهوری کشور بر مبنای قوانین نافذه‌ی افغانستان صلاحیت آزادی هیچ یک از افراد شامل این گروه‌ها را ندارد.

رییس برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح درخواست رهایی این ۴۰۰ زندانی توسط گروه طالبان را «معضلی» در برابر پیشرفت روند صلح خوانده، افزود که باید اعضای این لویه‌جرگه در مورد آن براساس «خیر کثیر و شر قلیل» تصمیم بگیرد. او افزود که حکومت براساس این تصمیم در این اقدام می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *