لت‌وکوب‌شدن رییس تلویزیون خورشید؛ «برای بررسی قضیه هیأت اختصاصی تعیین شود»

لت‌وکوب‌شدن رییس عامل تلویزیون خورشید؛ «برای بررسی قضیه هیأت اختصاصی تعیین شود»

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از حکومت می‌‌‌‌خواهد که در پیوند به قضیه لت‌وکوب رفیع صدیقی، رییس عامل تلویزیون خصوصی خورشید توسط محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل یک هیأت اختصاصی تعیین کند تا این قضیه را بررسی شود.

صدیق‌الله توحیدی، مسئول امور دادخواهی کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغان روز گذشته (یک‌شنبه، 26 اسد) به اطلاعات روز گفت: «تقاضای ما از دادستانی کل افغانستان این است که یک هیأت اختصاصی تعیین کند تا مسأله را بررسی کند. دادستانی باید بررسی کند که سلاح این آدم (محمدفواد صدیقی) قانونی است یا غیرقانونی؟ اگر قانونی هم باشد، به چه دلیل یک شهروند را مورد لت‌وکوب قرار می‌‌‌‌دهد؟»

چهار روز پیش (پنج‌‌‌‌شنبه، 23 اسد) رفیع صدیقی، رییس عامل تلویزیون خصوصی خورشید به خبرنگاران گفته بود زمانی که او می‌خواست مانع اعمار «غیرقانونی» یک بلندمنزل در همسایگی خانه‌اش شود، از سوی محمدفواد صدیقی و محافظان او مورد لت‌و‌کوب قرار گرفته است. اما محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل می‌گوید که او برای میانجی‌‌‌‌گری رفته بوده و رییس عامل تلویزیون خورشید را لت‌وکوب نکرده است.

در همین حال پولیس کابل می‌‌‌‌گوید در پیوند به این قضیه دو محافظ عضو شورای ولایتی بازداشت شده و قضیه در حال بررسی است. اما مسئولان کمیته مصونیت خبرنگاران افغان می‌‌‌‌گویند که با دست‌گیری دو محافظ «مشکل حل نمی‌‌‌‌شود بلکه هرکسی که علیه‌‌‌‌اش ادعا شده باید مورد بازپرسی قرار گیرد.»

آقای توحیدی می‌‌‌‌گوید تلاش دارد تا در مورد این قضیه تحقیق آغاز شده و عضوی شورای ولایتی به محکمه فرستاده شده و مطابق قوانین افغانستان با وی رفتار شود.

مسئول امور دادخواهی کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان می‌‌‌‌گوید: «ما دوسیه را در دادگاه و دادستانی کل پی‌گیری می‌کنیم و به هیچ وجه قابل اهمال‌کاری نیست.»

شرح ماجرا

رفیع صدیقی، رییس عامل تلویزیون خصوصی خورشید در مصاحبه با اطلاعات روز می‌گوید که در همسایگی خانه‌‌‌‌ی وی یک بلندمنزل به‌گونه‌‌‌‌ی «غیرقانونی و بدون داشتن مجوز شهرداری» ساخته می‌‌‌‌شده است. آقای صدیقی می‌‌‌‌گوید که در صورت اعمار این بلندمنزل زندگی برای او و اعضای فامیلش سخت می‌‌‌‌شود: «به همین دلیل کار ساخت را متوقف کردیم و حوزه و ناحیه چهار را در جریان گذاشتم.»

رییس عامل تلویزیون خورشید می‌‌‌‌گوید: «بعد از توقف کار (چهارشنبه، 22 اسد)، شخصی به‌نام فواد صدیقی، وکیل شورای ولایتی کابل به من تماس گرفت و گفت که این کار مربوط او است و کار را متوقف نسازم. به من گفت گپ را بفهم. چند بار مرا تهدید کرد.»

به گفته‌ی رییس عامل تلویزیون خورشید، صبح روز پنج‌‌‌‌شنبه، 23 اسد محافظ محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل به خانه رفیع صدیقی می‌‌‌‌آید و می‌‌‌‌گوید که باید به دیدار وکیل شورای ولایتی برود، اما پاسخ منفی می‌گیرد.

رییس عامل تلویزیون خورشید به اطلاعات روز می‌‌‌‌گوید که چاشت همان روز محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی با محافظان مسلح خویش به ساحه آمده و کار ساخت بلند منزل را دوباره آغاز می‌‌‌‌کند: «وقتی از دفتر به کوچه رسیدم و به محض پایین‌شدن از موتر شخص فواد صدیقی با سیلی، مشت و لگد به سر و صورت من کوبید. بعد محافظانش با میل و قنداق تفنگ لت کردند. دستم زخم برداشته، درون‌کوب شدم و به اندازه‌‌‌‌ی کافی لت شدم.»

محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل/ عکس: شبکه‌‌‌‌های اجتماعی
محمدفواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل/ عکس: شبکه‌‌‌‌های اجتماعی

رییس عامل تلویزیون خورشید مدعی است که وکیل شورای ولایتی همزمان مرتکب سه جرم شده است: «افراد مسلح خود را پشت خانه‌‌‌‌ام فرستاده و به حریم خصوصی‌ام حمله کرده است، به طرفداری از شخص دیگر من را مورد لت‌وکوب قرار داده است و به‌گونه‌ی غیرقانونی دست به ساخت بلند منزل زده است.»

رفیع صدیقی می‌‌‌‌گوید که پولیس فقط دو محافظ فواد صدیقی را بازداشت کرده است و کوچک‌‌‌‌ترین اقدامی برای بازداشت خودش نکرده است. او می‌‌‌‌گوید که نگران امنیت خویش است چون به گفته او، آقای فواد صدیقی چند بار وی را به مرگ تهدید کرده است.

در همین حال، فواد صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل ادعاهای مطرح‌شده از سوی رفیع صدیقی را رد کرده و می‌گوید، خانه‌ای که قرار بود در همسایگی خانه‌‌‌‌ی رییس عامل تلویزیون خورشید ساخته شود قبلا توافق رفیع صدیقی برای ساخت آن گرفته شده بود.

این عضو شورای ولایتی کابل در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید: «ما به‌عنوان میانجی [در محل واقعه] رفته بودیم و آن‌ها (رفیع صدیقی و پیمانکار ساختمان) را خلاص می‌‌‌‌کردیم. ما برایش (رفیع صدیقی) گفته بودیم که شما بروید به ناحیه و حوزه مشکل را حل کنید، او (رفیع صدیقی) بسیار دشنام می‌‌‌‌داد و بی‌احترامی می‌کرد که مردم کوچه شاهد است. خود را نزدیک ما ساخته بود و تلاش داشت که سر ما وار بکند. این گونه نبوده است که ما بدون مقدمه داخل شده باشیم.»

اما نوار تصویری را که آقای رفیع صدیقی در اختیار اطلاعات روز قرار داده است، نشان می‌دهد که آقای فواد صدیقی یک سیلّی به‌صورت وی می‌‌‌‌کوبد. در این نوار تصویری که توسط یکی از شاهدان عینی از یک بالکن در همان کوچه برداشته شده است، شخص فیلم‌‌‌‌بردار با صدا بلند می‌‌‌‌گوید: «زورگر است، زورگرا را می‌بینید. این شخص نامش حاجی فواد صدیقی است.»

این نوار تصویری توسط یک باشنده‌‌‌‌ی همان کوچه گرفته شده است
این نوار تصویری توسط یک باشنده‌‌‌‌ی همان کوچه گرفته شده است

این نوار تصویری زمانی متوقف می‌‌‌‌شود که یک محافظ آقای فواد صدیقی ــ به گفته‌‌‌‌ی رییس عامل تلویزیون خورشید راننده اقای فواد صدیقی ــ از داخل کوچه به‌سوی فیلم‌‌‌‌بردار که روی بالکن یک خانه موقعیت دارد، سنگ پرتاب می‌‌‌‌کند.

چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شهرداری کابل می‌‌‌‌گوید که کار ساخت این بلند منزل را متوقف کرده و سند محضر را ترتیب و به دادستانی فرستاده است.

نعمت‌الله بارکزی، رییس نشرات شهرداری کابل به اطلاعات روز می‌‌‌‌گوید که این بلند منزل مجوز قانونی ندارد و دو ماه پیش هم کار ساخت این بلند منزل از سوی شهرداری کابل در هماهنگی با ناحیه چهارم شهر کابل متوقف شده بود: «دو-سه روز پیش هم که تحرکاتی از طرف شب صورت گرفته بود، شهرداری کابل به‌موقع وارد عمل شده و کار را متوقف کرده بود.»

در همین حال، فردوس فرامرز، سخن‌گوی پولیس کابل به اطلاعات روز می‌‌‌‌گوید که در پیوند به این رویداد دو محافظ آقای فواد صدیقی بازداشت شده است و موضوع تحت بررسی قرار دارد.

دیدگاه‌های شما
  1. اگر ماجرا همینگونه باشد(پس از تحقیق کامل)این شغال باید برطرف و تنبیه شود. بچُم با این دولت فاسد که از همین شغال ها ساخته شده است.
    از کشت و کشتارِ ترورستان، تحمل عمل این شغال ها سخت تر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *