موافقت لویه‌جرگه با رهایی 400 زندانی طالبان

موافقت لویه‌جرگه با رهایی مشروط 400 زندانی طالبان؛ قطع‌نامه پایانی فردا اعلام می‌شود

اطلاعات روز: کار کمیته‌های پنجاه‌گانه لویه‌جرگه مشورتی صلح با ارایه‌ی گزارش فیصله‌های این کمیته‌ها در دومین روز این جرگه پایان یافت. نتایج جمع‌بندی فیصله‌های کمیته‌ها قرار است فردا به‌گونه‌ی رسمی اعلام شود.

اکثریت کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مشورتی صلح خواهان رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان با ضمانت ملی و بین‌المللی شدند تا این زندانیان دوباره به صفوف جنگ برنگردند و هیچ بهانه‌ای برای تعویق مذاکرات صلح نیز باقی نماند.

رییسان کمیته‌ها از طرف‌های دخیل خواستند که برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت انعطاف نشان دهند. آنان همچنان گفتند که با رهایی زندانیان طالبان، آتش‌بس بدون قید و شرط برقرار و طرف‌ها به آن متعهد بمانند.

اعضای لویه‌جرگه همچنان خواهان آغاز گفت‌وگوهای صلح در زودترین فرصت ممکن شده و گفتند که مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها و در صورت امکان در افغانستان برگزار شود.

آنان از کشورهای دخیل در قضیه‌ی افغانستان خواستند که از حمایت طالبان دست برداشته و به تشدید تنش‌ها در افغانستان دامن نزنند. از طالبان نیز خواستند که دیگر به نام گروه داعش حملات هراس‌افکنانه انجام ندهند.

تشکیل هیأت فراگیر و همه‌شمول ملی برای مذاکرات صلح، ضمانت جامعه جهانی از آغاز و موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار در افغانستان، رهایی زندانیان نیروهای امنیتی به‌منظور جلوگیری از تضعیف روحیه‌ی ملی آنان و دفاع قاطعانه از جمهوریت و دست‌آوردهای ۱۹ سال پسین در مذاکرات صلح از دیگر خواست‌های اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح بودند که مطرح شد.

همچنان، دفاع از قانون اساسی و نظام مردم‌سالار در مذاکرات صلح، حفظ آزادی‌ها و حقوق شهروندی، اخذ رضایت خانواده‌های قربانیان جنگ از سوی حکومت، نظارت و ضمانت سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای از توافقات صلح نیز از سوی شماری از رییسان کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مطرح شد.

رییسان کمیته‌ها همچنان گفت که با رهایی زندانیان طالبان مشروط بر ضمانت جامعه جهانی از موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار موافقت می‌کنند، اما موافقت آنان به معنی بخشیدن جرم‌های زندانیان طالبان نیست.

عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح در پایان نشست عمومی این جرگه از حوصله‌مندی اعضای جرگه و ارایه‌ی «مشوره‌های همه‌جانبه و پیشنهادهای سازنده»ی آنان قدردانی کرد و گفت که دولت افغانستان و شورای عالی مصالحه‌ی ملی از مشوره‌ها و پیشنهادهای مطرح‌شده در مذاکرات صلح استفاده خواهند کرد.

آقای عبدالله همچنان گفت که افغانستان در یک مرحله‌ی حساس و تاریخی قرار دارد و آنچه که پیروزی را به‌صورت قطعی تضمین می‌کند، اتحاد و اتفاق مردم افغانستان است.

رییس لویه‌جرگه افزود که نتایج نهایی جرگه تا پایان امروز نهایی می‌شود و جلسه‌ی اختتامیه لویه‌جرگه نیز فردا با ارایه‌ی قطع‌نامه برگزار خواهد شد.

لویه‌جرگه مشورتی صلح به‌منظور مشوره‌دهی در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان روز گذشته به ریاست عبدالله عبدالله و سخنرانی رییس‌جمهور اشرف غنی به کارش آغاز کرد.

آقای غنی قبلا گفته بود که صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان که به گفته‌ی او به ارتکاب جرایم سنگین محکوم هستند، را ندارد و به این منظور لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *