حمله طالبان بر ولسوالی غوریان هرات؛ شکست طالبان و دوام نگرانی

حمله طالبان بر ولسوالی غوریان هرات؛ شکست طالبان و دوام نگرانی

طالبان در روز شنبه، 15 سنبله در بازار ولسوالی غوریان حمله کردند. این ولسوالی در حدود 60 کیلومتری غرب شهر هرات واقع شده است. منابع مردمی از ولسوالی غوریان به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که حدود 50 جنگ‌جوی طالب با سلاح‌های پیشرفته به دروازه فرماندهی پولیس خود را رسانده بودند.

فرهاد خادمی، ولسوال غوریان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که حملات طالبان بر تأسیسات پولیس و امینت ملی متمرکز بوده است. او اما جزئیات بیش‌تری در این مورد ارائه نکرد.

حمله طالبان به یکی از نزدیک‌ترین ولسوالی‌های شهر هرات، باعث نگرانی‌ شهروندان هرات شده است. پس از حمله طالبان به ولسوالی غوریان، عبیدالله نورزی، فرمانده پولیس هرات به این ولسوالی رفت تا جلو پیش‌روی بیش‌تر طالبان گرفته شود. مقام‌های محلی هرات آمار مشخصی از تلفات نیروهای دولتی و طالبان در نبرد ولسوالی غوریان ارائه نکرده‌اند.

زنگ خطر

سردار بهادری، ساکن ولسوالی غوریان و عضو شورای ولایتی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که طالبان حدود دو ساعت در بازار ولسوالی غوریان با نیروهای دولتی جنگیده‌اند و با آمدن نیروهای کمکی، عقب‌نشینی کرده‌اند

او هشدار می‌دهد و این اقدام گروه طالبان را آغازی بر حملات بر دروازه‌های شهر هرات می‌داند: «غوریان از ولسوالی‌های درجه یک هرات است و اگر ولسوالی غوریان ناامن شود، ناامنی‌ها به شهر هرات گسترش پیدا می‌کند. امروز شاهد بودیم که طالبان در میان دو پل بین قومندانی و ساختمان ولسوالی‌‍ با نیروهای دولتی می‌جنگیدند.»

این عضو شورای ولایتی هرات مدعی است که اطراف ولسوالی‌های هرات، تحت تسلط طالبان است و این گروه هر زمانی‌که بخواهد، به مرکز ولسوالی‌ها دست به حملات می‌زند.

اما سید وحید قتالی، والی هرات در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز در مورد حمله طالبان بر ولسوالی غوریان گفت که طالبان فقط 25 دقیقه قادر به درگیری با نیروهای دولتی بوده‌اند و بعد فرار کرده‌اند: «ما نمی‌خواستیم که تنها در حالت دفاع در ولسوالی غوریان باشیم، چون می‌فهمیدیم که در مسیر راه شاید [طالبان] به مردم آسیب برسانند و ما به تعقیب دشمن ادامه دادیم و تلفات هم داریم.»

سید وحید قتالی، والی هرات در مورد حمله طالبان بر ولسوالی غوریان گفت که تنها طالبان 25 دقیقه قادر به درگیری با نیروهای دولتی بوده‌اند
سید وحید قتالی، والی هرات در مورد حمله طالبان بر ولسوالی غوریان گفت که تنها طالبان 25 دقیقه قادر به درگیری با نیروهای دولتی بوده‌اند

در ماه میزان سال 1394 نیز گروه طالبان بر بازار ولسوالی غوریان حمله تهاجمی انجام دادند. در حدود دو ساعت این بازار در کنترل گروه طالبان بود.

ولسوالی غوریان هم‌مرز با کشور ایران است. در کنار گروه طالبان، حضور قاچاق‌بران انسان و مواد مخدر در این ولسوالی نیز زیاد گزارش می‌شود. ساکنان محل به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که یکی از دلایل افزایش ناامنی‌ها، حضور مافیای مواد مخدر است.

در کنار ولسوالی غوریان در غرب هرات، حضور جنگ‌جویان گروه طالبان ولسوالی‌های شرقی به‌شمول پشتون‌زرغون نیز بیش‌تر شده است. اعضای شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهند که جلو تحرکات طالبان در این ولسوالی‌ها را بگیرد.

والی هرات اما می‌گوید که بزرگ‌ترین عملیات پاک‌سازی نیروهای دولتی در پشتون‌زرغون ادامه دارد و طالبان در تلافی این حملات، بر ولسوالی‌های دیگر به‌شمول غوریان حملات‌شان را افزایش داده‌اند. او می‌گوید که نیروهای دولتی در این ولسوالی ناامن به پیش‌روی‌شان ادامه می‌دهند: «عملیات تصفیه‌ای در پشتون‌زرغون به راه ‌انداخته‌ایم و طالبان با بی‌رحمی صدمه‌ به مردم ما وارد کردند. تحرک طالبان در پشتون‌زرغون مهار شده و ما همین لحظه استحکامات در این ولسوالی به‌وجود آورده‌ایم.»

والی هرات پیش‌بینی می‌کند که با تدوام عملیات در ولسوالی‌های پشتون زرغون، طالبان به دامنه‌ی نبردشان خواهند افزود.

سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات مدعی است که اطراف ولسوالی‌های هرات، تحت تسلط طالبان است و این گروه هر زمانی‌که بخواهد، حمله می‌کند
سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات مدعی است که اطراف ولسوالی‌های هرات، تحت تسلط طالبان است و این گروه هر زمانی‌که بخواهد، حمله می‌کند

تهاجم طالبان و دفاع فعال نیروهای امنیتی

نیروهای دولتی افغان برای مذاکرات صلح با طالبان در حالت دفاع فعال قرار دارند، اما گروه طالبان از این فرصت برای هدف قراردادن این نیروها استفاده می‌کند.

سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات معتقد است که یکی از دلایل افزایش حملات طالبان، حالت دفاع فعال نیروهای دولتی است و باید حالت دفاع فعال در آستانه مذاکرات بین‌الافغانی به حالت تهاجمی تغییر کند: «با حالت دفاع فعال نیروهای دولتی، طالبان جسارت پیدا کرده‌اند که به شهر و ولسوالی‌های بیش‌تر حمله کنند.»

سید وحید قتالی، والی هرات مدعی هست که نیروهای دولتی با هجوم طالبان، همچنان در «بهترین»  وضعیت قرار دارند و گروه طالبان در جغرافیای هرات دست بلند ندارند: «نیروهای زمینی و هوایی آماده‌ی دفاع هستند و در یک ماه گذشته دشمن از تمام ظرفیت خود برای ضربه واردکردن به مردم استفاده کرده و نتیجه نگرفتند.»

والی هرات می‌گوید که فشار گروه طالبان پیش از مذاکرات بین‌الافغانی «بی‌نتیجه» است و به هیچ عنوان نیروهای دولتی نمی‌گذارند که یک وجب از خاک کشور به دست «دشمن» بیفتد.

فرهاد خادمی، ولسوال غوریان می‌گوید که حملات طالبان بر تأسیسات پولیس و امنیت ملی متمرکز بوده است
فرهاد خادمی، ولسوال غوریان می‌گوید که حملات طالبان بر تأسیسات پولیس و امنیت ملی متمرکز بوده است

هرات یکی از ولایت‌های مهم در سطح افغانستان است. موجودیت بنادر اسلام قلعه، تورغندی، فعال بودن بیش از 300 کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی، بند استراتژیک سلما و گردش زیاد پول، اهمیت اقتصادی این ولایت را بلند برده است.

اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که هر نوع گسترش ناامنی‌ها در هرات، تبعات منفی روی حکومت‌داری خواهد گذاشت و وزنه طالبان را در میز مذاکره با حکومت سنگین‌تر خواهد کرد. آنان می‌گویند که به همین دلیل است که طالبان به دامنه حملات‌شان در هرات افزوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *