حمله بر غیرنظامیان در چندقدمی پوسته پولیس؛ «نیروهای امنیتی با یک ساعت تأخیر به محل آمدند»

حمله بر غیرنظامیان در چندقدمی پوسته پولیس؛ «نیروهای امنیتی با یک ساعت تأخیر به محل آمدند»

شام روز جمعه یک مهاجم موتورسایکل‌سوار غیرنظامیان را در جبرئیل هرات به گلوله بست. به گفته‌ی شاهدان عینی در فاصله بسیار کم از پوسته پولیس مهاجم که قصد حمله بر یک مسجد را داشت، موفق نشد، اما در کوچه به هر کسی رسید به گلوله بست. کودکان و زنان نیز قربانیان این رویداد هستند.

مسئولان صحی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که در این رویداد سه غیرنظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

شاهدان عینی به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که این رویداد در نزدیکی دو پوسته پولیس رخ داده است، اما نیروهای پولیس با تأخیر حدود یک ساعت به محل رویداد رسیده‌اند. باشندگان مدعی‌اند که آنان هنگام این حمله مسلحانه، به نیروهای حوزه سیزدهم پولیس تماس گرفته‌اند، اما هیچ نیروی پولیس از این حوزه به محل رویداد نیامده‌اند.

عبدالطیف احمدی، یکی از بستگان قربانیان این حمله در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نخست مهاجم مسلح قصد حمله بر مسجد حضرت بی‌بی فاطمه الزهرا را داشته، اما وقتی دروازه مسجد پس از نماز شام مسدود شده بود، این مهاجم بر غیرنظامیان شلیک کرده است. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «یک موتورسایکل با دو سرنشین به‌عنوان راهنما به موتورسایکل مهاجم مسلح عمل کرده است و فرد مهاجم که لباس پلنگی بر تن داشته، برای چندین دقیقه بر افراد ملکی تیراندازی کرده است.»

او از حکومت می‌خواهد که در راستای شناسایی عاملان این رویداد اقدامات جدی روی دست بگیرد.

خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی در جبرئیل هرات هشدار می‌دهند که تداوم حملات بر غیرنظامیان و تأخیر نیروهای پولیس برای بازداشت عاملان این رویدادها، باعث افزایش فاصله میان مردم و حکومت می‌شود
خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی در جبرئیل هرات هشدار می‌دهند که تداوم حملات بر غیرنظامیان و تأخیر نیروهای پولیس برای بازداشت عاملان این رویدادها، باعث افزایش فاصله میان مردم و حکومت می‌شود

تاکنون هویت عاملان رویداد روز گذشته هرات مشخص نشده است. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی پولیس هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای پولیس در سریع‌ترین زمان ممکن خودشان را به محل رویداد حمله مسلحانه رسانده‌اند.

او می‌افزاید که هم‌اکنون تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد جریان دارد.

شاهدان عینی می‌گویند که رویداد مسلحانه که به کشته‌شدن سه غیرنظامی انجامیده، در نزدیکی دو پوسته پولیس رخ داده است، اما نیروهای پولیس با تأخیر حدود یک ساعت به محل رویداد رسیده‌اند
شاهدان عینی می‌گویند که رویداد مسلحانه که به کشته‌شدن سه غیرنظامی انجامیده، در نزدیکی دو پوسته پولیس رخ داده است، اما نیروهای پولیس با تأخیر حدود یک ساعت به محل رویداد رسیده‌اند

بارها مقام‌های محلی و امنیتی هرات پس از وقوع رویدادهای خونین، وعده بازداشت عاملان این رویدادها و جلوگیری از رویدادهای مشابه داده‌اند، اما باشندگان هرات می‌گویند که این وعده‌ها دروغ و عوام‌فریبی بیش نبوده است.

اداره محلی هرات می‌گوید که تروریستان افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند و از تمام ظرفیت و نیروی برای شناسایی عاملان این رویدادها استفاده خواهد شد. جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که هدایت جدی به مسئولان امنیتی برای اقدام محافظتی در جهت تأمین امنیت هرات داده شده است.

قربانیان کی‌ها هستند؟

مصطفا 17 ساله یکی از قربانیان حمله‌ی شام روز جمعه در هرات است. او در هنگام حمله‌ مهاجم در بیرون از خانه بوده است. هنگام حمله پدر و مادر مصطفا خود را سپر دفاعی به فرزند خود کردند، اما مصطفا با برخورد گلوله به سرش جان داد و پدر و مادرش زخمی شدند. بستگان این قربانی مدعی‌اند که یک مرمی به پای مادرش و یک مرمی به شانه پدر اصابت کرده که هم اکنون در وضعیت بد در شفاخانه حوزوی هرات به‌سر می‌برند. مصطفا دانش‌آموز مکتب بود.

رمضان 35 ساله و محمدعلی 38 ساله دو تن دیگر از قربانیان این رویداد تروریستی هستند. حسن‌رضا، از بستگان نزدیک این دو قربانی با چشمان ‌اشک‌بار، حکومت را در راستای تأمین امنیت به بی‌پروایی و سهل‌انگاری متهم می‌کند. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که رمضان 35 ساله برادرش و محمدعلی 38 ساله پسر کاکایش که تنها نان‌آواران خانه‌شان بوده‌اند، کشته شده‌اند. رمضان راننده موتر مسافربری و محمدعلی معمار بوده است.

سید اسد، نجیبه، عبدالله، نرگس، خان‌رضا و دردانه زخمیان این رویداد هستند. هم اکنون چهار تن از این زخمیان در شفاخانه مرکزی هرات جهت درمان بستری‌اند و وضعیت شماری از این زخمیان وخیم گزارش شده است.

خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی در جبرئیل هرات هشدار می‌دهند که تداوم حملات بر غیرنظامیان و تأخیر و بی‌توجهی نیروهای پولیس برای بازداشت عاملان این رویدادها، باعث افزایش فاصله میان مردم و حکومت می‌شود.

این خانواده‌ها می‌گویند که بارها گروه‌های تروریستی محلات مسکونی اهل تشیع مخصوصا هزاره‌ها را هدف قرار داده‌اند، اما حکومت در قبال تأمین امنیت و افزایش ایست‌های بازرسی بی‌توجه و بی‌پروا است.

بستگان مصطفا، جسدش را به مسجد منتقل می‌کنند. او 17 سال سن داشت و پس از اصابت مردمی در سرش جان باخت. پدر و مادرش نیز زخمی شدند
بستگان مصطفا، جسدش را به مسجد منتقل می‌کنند. او 17 سال سن داشت و پس از اصابت مردمی در سرش جان باخت. پدر و مادرش نیز زخمی شدند

«آماده تأمین امنیت خود هستیم»

باشندگان جبرئیل از افزایش تهدیدات تروریستان بر مساجد، اماکن مذهبی و حتا تجمعات غیرنظامیان به‌شدت نگران‌اند. مردم از حکومت می‌خواهند اجازه بدهد که نیروهای مردمی سهم‌شان را در قسمت تأمین امنیت انجام دهند.

نادرعلی‌ شفا، یکی از بزرگان قومی در هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، خواستار تداوم طرح دفاع جمعی در مناطق هزاره‌نشین و زیر تهدید تروریستان شده است: «می‌پذیریم که فشار بر نیروهای دولتی زیاد است و ما توقع هم نداریم که حکومت سر هر کوچه نیروی امنیتی توظیف کند، پس به ما اجازه بدهد که از خود دفاع کنیم. ستاد دفاع جمعی در ماه محرم ایجاد شده بود، در قسمت تأمین امنیت بسیار مهم بود و ما خواستار تدوام کار این ستاد هستیم.»

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات اقدامات حکومت در بخش جلوگیری از حملات تروریستی بر غیرنظامیان را ناکام توصیف می‌کند. او تأکید دارد که باید نیروهای دولتی اجازه شلیک بر افراد مشکوک به حملات تروریستی داشته باشند، تا جلو رویدادهای خونین گرفته شود: «برای ما مردم کمبود نیروی امنیتی در هرات قابل توجیه نیست. دولت باید در راستای مهار حملات تروریستی اقدام کند و در غیر آن صورت مردم مجبورند که اقدام کنند.»

بارها مساجد، اماکن مذهبی و محل اسکان هزاره‌ها در هرات آماج حملات انفجاری، انتحاری و مسلحانه قرار گرفته است. در هشتم ماه اسد نیز بر اثر انفجار ماین مقناطیسی در «محله حاجی عباس» شهر هرات، دو تن کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

طی چند سال گذشته بارها مساجد و اماکن مذهبی در هرات آماج حملات انفجاری و انتحاری قرار گرفته است. حملات خونین در هرات، مسجد جوادیه و مسجد جامع بزرگ رخ داده است. در این حملات، ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.

بارها گروه داعش مسئولیت حملات بر مساجد و امکان مذهبی در هرات را به دوش گرفته است. با این وجود، بیم وقوع حملات تروریستی دیگر بر امکان مذهبی و مناطق خاص در هرات وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *