رییس‌جمهور غنی

اشرف غنی: رشد اقتصادی افغانستان با شیوع کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در پیوند به مبارزه با ویروس کرونا گفته است که شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی افغانستان را ۳۰ درصد کاهش داده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که آقای غنی روز گذشته (چهارشنبه، ۲ میزان) در این نشست سخنرانی و به پرسش‌ها در مورد تأثیرات منفی ناشی از ویروس کرونا بالای اقتصاد افغانستان پاسخ ارائه کرده است.

آقای غنی شیوع کرونا را یک «رویداد غیرمترقبه» خوانده و گفته است که این ویروس تأثیرات سوء بالای اقتصاد افغانستان، منطقه و جهان داشته است.

به گفته‌ی آقای غنی، با وجود کاهش ۳۰ درصدی رشد اقتصادی افغانستان به دلیل شیوع کرونا، دولت او تلاش کرده است که با استفاده از منابع داخلی و جلب کمک‌های بین‌المللی با این پدیده مبارزه کند.

رییس‌جمهور کشور در این نشست افزوده است که در زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی به‌خاطر جلوگیری از تأثیرات منفی ویروس کرونا تلاش شد تا مرزها با کشورهای منطقه باز باشد.

او همچنان تأکید کرده است که با سکتور خصوصی برای باز ماندن مارکت‌ها و حفظ قیمت‌های مواد غذایی کار شد و برنامه‌ی توزیع نان خشک و دسترخوان ملی نیز راه‌اندازی شد.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفته است که «با کشورهای منطقه روابط خوب را تقویت کردیم و تلفات مردم ما در اثر شیوع کرونا، نسبت به بسیاری کشورهای جهان کم‌تر بود، معافیت کتلوی به میان آمد، بخش‌های عرضه خدمات صحی چند براب تقویت شد و آسیب‌پذیری‌های خویش را در سیستم حکومت‌داری، شناسایی کردیم».

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون بیش از ۳۹ هزار نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، بیش از ۳۲ هزار نفر بهبود یافته و بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *