شاگردان مکتب

گشایش مکاتب دولتی به‌روی دانش‌آموزان پایین‌تر از صنف یازده؛ «استفاده از ماسک اجباری است»

اطلاعات روز: وزارت معارف می‌گوید که دروس حضوری صنوف اول الی دهم مکاتب دولتی سر از امروز (شنبه، ۱۲ میزان) در مناطق سردسیر و نهایت سردسیر کشور آغاز شده است. همزمان با این، وزارت معارف استفاده از ماسک در مکاتب دولتی را اجباری اعلام کرده است.

نوریه نزهت، سخن‌گوی وزارت معارف به روزنامه اطلاعات روز گفت که دروس حضوری در مناطق سردسیر تا ۳۰ قوس سال جاری قابل تطبیق است و پس از آن دانش‌آموزان برای دوونیم ماه دیگر (اول جدی الی ۱۴ حوت) به رخصتی زمستانی می‌روند.

خانم نزهت همچنان گفت که از ۱۵ حوت سال جاری الی ۱۵ جوزای سال آینده‌ی خورشیدی نیمه‌ی دوم سال تعلیمی تطبیق می‌شود و از ۱۶ الی ۳۰ جوزای سال آینده آزمون سالانه از دانش‌آموزان در مناطق سردسیر گرفته می‌شود. او گفت که به دلیل کمبود وقت از دانش‌آموزان آزمون چهارونیم ماهه گرفته نمی‌شود.

او توضیح داد که در مناطق نهایت سردسیر که شامل دو ولایت و برخی از ولسوالی‌ها و مناطق کشور می‌شود، دروس حضوری صنوف اول الی دهم مکاتب دولتی امروز آغاز شده و تا ۳۰ ماه عقرب ادامه می‌یابد. به گفته‌ی او، از اول ماه قوس الی ۳۰ ماه حوت رخصتی زمستانی است و از سوم حمل الی ۱۵ ماه جوزای سال آینده نیمه‌ی دوم سال تعلیمی در مناطق نهایت سردسیر تطبیق می‌شود. در این مناطق نیز امتحان چهارونیم ماه گرفته نمی‌شود و دانش‌آموزان از ۱۶ الی ۳۰ جوزا تنها آزمون سالانه را سپری می‌کنند.

سخن‌گوی وزارت معارف علاوه کرد که در مناطق سردسیر و نهایت سردسیر به علت از دست دادن وقت در زمان شیوع کرونا و دوره‌ی قرنطین، دروس حضوری به‌صورت تشدیدی و تسریعی پیش برده می‌شود و ساعات درسی نیز به ۵۰ دقیقه افزایش می‌یابد.

خانم نزهت تأکید کرد که استفاده از ماسک در مکاتب دولتی اجباری است و از دانش‌آموزان و والدین‌شان نیز خواسته می‌شود که آموزگاران را در تطبیق دستورالعمل‌های وزارت صحت عامه کمک کنند.

طبق اظهارات سخن‌گوی وزارت معارف، در مناطق گرمسیر که شامل هفت ولایت می‌شود، نیمه‌ی اول سال تعلیمی از اول ماه عقرب سال جاری آغاز و تا ۳۰ ماه جدی ادامه می‌یابد. در این مناطق امتحان چهارونیم ماه از دانش‌آموزان در بازه‌ی زمانی اول الی ۱۵ ماه دلو گرفته می‌شود.

خانم نزهت علاوه کرد که نیمه‌ی دوم سال تعلیمی در مناطق گرمسیر از ۱۶ دلو امسال آغاز و تا ۳۰ ماه ثور سال آینده ادامه می‌یابد. امتحان سالانه در این مناطق از اول الی ۱۵ ماه جوزا گرفته می‌شود.

نوریه نزهت گفت که در ولایات گرمسیر سال تعلیمی در شرایط فعلی در مقایسه به شرایط عادی یک‌ونیم ماه تفاوت پیدا می‌کند. خانم نزهت تأکید کرد که برای از میان برداشتن این تفاوت، دانش‌آموزان در مناطق گرمسیر رخصتی زمستانی ندارند و دروس در فصل زمستان نیز ادامه می‌یابد.

مکاتب دولتی به‌روی دانش‌آموزان صنوف یازده و دوازده در اول ماه سنبله سال جاری باز شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *