سرپرست وزارت صحت

سرپرست وزارت صحت: بازشدن مکاتب و دانشگاه‌ها شیوع کرونا را افزایش نداده است

اطلاعات روز: احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که بازشدن مکاتب و دانشگاه‌ها تأثیری بر وضیت نداشته و شیوع کرونا را افزایش نداده است.

آقای عثمانی که امروز (دوشنبه، ۱۴ میزان) در یک نشست خبری مشترک با ابراهیم شینواری، معین تعلیمات مسلکی وزارت معارف در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک توسط دانش‌آموزان و دانشجویان در مکاتب و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا یک ضرورت جدی است.

سرپرست وزارت صحت به ارزیابی این وزارت در مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: «براساس این ارزیابی که به تعداد ۵۲۰ دانش‌آموز تحت آزمایش قرار گرفته بود، آزمایش ۱۰ تن مثبت گزارش شده است که نتیجه‌ی این ارزیابی خود کاهش ویروس کرونا را در کشور نشان می‌دهد.»

عثمانی در عین حال گفت که آمار موارد مثبت کرونا از هفته‌ی سیزدهم تا هفته‌ی سی‌وپنجم شیوع این ویروس در کشور، سیر نزولی داشته و با افزایش اندک در هفته‌ی سی‌وپنجم، دوباره رو به کاهش است.

آقای عثمانی توضیح داد که در هفته‌ی سی‌ونهم (هفته‌ی گذشته) شمار موارد مثبت کرونا تا شش درصد کاهش یافته است. او تأکید کرده است که شیوع ویروس کرونا در کشور تحت کنترل قرار گرفته است.

او اما هشدار داد که ویروس کرونا هنوز هم در افغانستان وجود دارد و برای جلوگیری از گسترش این ویروس به‌ویژه در موج دوم شیوع احتمالی آن، باید تدابیر محافظتی و وقایوی از سوی شهروندان در نظر گرفته شود.

به گفته‌ی او، وزارت صحت در صورت شیوع موج دوم کرونا، آمادگی لازم را برای عرضه خدمات صحی در مرکز، ولایات و روستاها را بهتر از گذشته، دارد.

معین تعلیمات مسلکی وزارت معارف نیز در این نشست خبری گفت که این وزارت به‌خاطر تطبیق توصیه‌های وزارت صحت در مکاتب، تلاش و از مکاتب نظارت می‌کند. او همچنان از اولیای دانش‌آموزان خواست که وزارت معارف را در راستای تطبیق توصیه‌های وزارت صحت و مصئونیت فرزندان‌شان، کمک کنند.

این درحالی است که براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون ۳۹ هزار و ۴۲۲ نفر در سراسر افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، ۳۲ هزار و ۸۷۹ نفر بهبود یافته و یک‌هزار و ۴۶۶ نفر جان داده‌اند.

این وزارت همچنان قبلا یک سروی را انجام داده بود که براساس آن یک‌سوم یا حدود ده‌میلیون جمعیت کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *