عبدالله در تهران

تشدید جنگ در جریان مذاکرات صلح غیرقابل قبول است

عبدالله در تهران

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تشدید جنگ درحالی که مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد، غیرقابل قبول است.

آقای عبدالله که در یک سفر رسمی در ایران به سر می‌برد، این اظهارات را شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۷ میزان) در نشستی در مقر سفارت افغانستان در تهران مطرح کرده است.

او همچنان در این نشست گفته است که سفر او به ایران به‌خاطر درک نقش موثر ایران در صلح افغانستان و جلب حمایت این کشور از روند صلح است. او تأکید کرده است که تأکید مقام‌های ارشد ایرانی در دیدار با او بر موفقیت صلح پایدار به رهبری و مدیریت افغان‌ها، برجسته بوده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با اشاره به روابط خوب کابل – تهران در چهار دهه‌ی پسین، همچنان گفته است که حمایت ایران از روند صلح به رهبری و مدیریت افغانستان بااهمیت است.

او در عین حال گفته است که گسترش هرچه بیشتر روابط میان افغانستان و ایران به نفع هر دو کشور و منطقه است.

به گفته‌ی او، تلاش‌ها برای نهایی‌سازی سند جامع مناسبات دو کشور پیشرفت داشته و به‌زودی نشست کمیسیون مشترک در کابل برگزار خواهد شد.

از سوی هم، آقای عبدالله گفته است که در دیدار با مقام‌های ایرانی درباره‌ی رفع چالش‌های مهاجران افغانستان در ایران بحث و گفت‌وگو کرده است. او این گفت‌وگو را خوب توصیف کرده و گفته است که در دیدارهای امروزش با مقام‌های ایرانی نیز آن را با جدیت دنبال می‌کند.

عبدالله افزوده است که تلاش می‌کند تا نمایندگی و حضور مهاجران افغان در ایران را در مذاکرات و تلاش‌های صلح به گونه‌ی موثر تأمین کند.

در همین حال، عبدالغفور لیوال، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران گفته است که تلاش‌ها برای رفع چالش‌ها و قانونمند شدن حضور مهاجران افغانستان در ایران ادامه دارد.

عبدالله درحالی ادامه‌ی خشونت‌ها در جریان مذاکرات صلح را غیرقابل قبول خوانده است که اخیرا حملات و خشونت‌های طالبان در بخش‌های مختلف کشور افزایش یافته است.

در آخرین مورد روز گذشته یک موتر بمب‌گذاری‌شده در مرکز غور منفجر شد که در نتیجه‌ی آن بیش از ده نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی تا کنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما دولت افغانستان طالبان را مسئول آن دانسته است.