دیدار سرور دانش با راس ویلسن

بهانه‌تراشی طالبان در مذاکرات، بدبینی‌ها به روند صلح را افزایش داده است

سرور دانش

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان و بهانه‌تراشی طالبان در مذاکرات، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح را افزایش داده است.

آقای دانش این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، 6 عقرب) در دیدار با راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل مطرح کرده است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری به نقل از آقای دانش آمده است که برداشت عمومی در میان مردم و سطح رهبری حکومت افغانستان این است که بسیاری از مواد توافق‌نامه‌ی دوحه از سوی طالبان نقض شده و این گروه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

دانش افزوده است که تعهد طالبان و وعده‌ی ایالات متحده امریکا به حکومت افغانستان این بود که با رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و ولسوالی‌ها نیز متوقف شود.

به گفته‌ی او، نه تنها خشونت‌ها کاهش نیافته و حملات بر مراکز ولایات متوقف نشده، بلکه در روزهای اخیر در بیش از بیست ولایت کشور طالبان بر مراکز ولایات و ولسوالی‌ها حمله کرده‌اند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری علاوه کرده است که طالبان ارتباط با گروه‌های دیگر تروریستی از جمله القاعده را قطع نکرده و کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی این موضوع را ثابت کرده است.

به گفته‌ی آقای دانش، نقض مکرر و آشکار مواد توافق‌نامه‌ی دوحه و عدم پایبندی طالبان به تعهدات‌شان، مردم را مأیوس کرده و روند صلح را نیز به‌گونه‌ی جدی آسیب زده است.

دانش به حملات تروریستی اخیر در کابل اشاره کرده و گفته است که این حملات با انگیزه‌های مذهبی و سرکوب مردم هزاره و شیعه صورت گرفته است.

او تأکید کرده است در صورتی که مردم از روند گفت‌وگوهای صلح ناامید شوند و کشتار مردم توسط گروه‌های تروریستی ادامه یابد، ممکن است حرکت‌های افراطی از نوع دیگری گسترش پیدا کند و زمینه را برای مداخلات بیشتر خارجی فراهم کند.

او همچنان افزوده است که «این موضوع برای ما هم نگران‌کننده است و هم بسیار خطرناک خواهد بود».

سرپرست سفارت امریکا در این دیدار گفته است که قضیه‌ی افغانستان از راه جنگ و خشونت حل نه، بلکه باید از طرق گفت‌وگوهای مستقیم بین‌الافغانی حل شود. او اطمینان داده است که امریکا در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

راس ویلسن تأکید کرده است که روند صلح دوامدار و مشکل است و ممکن است طول بکشد، اما در نهایت باید این روند به صلح منجر شود. او ابراز امیدواری کرده است که مشکلات پیش‌آمده در روند گفت‌وگوها به‌زودی حل و مذاکرات اصلی آغاز شود.

به گفته‌ی ویلسن، برخی کشورها پیشنهاد کرده‌اند که یک گروه تماس بین‌المللی برای حمایت از صلح افغانستان تشکیل شود که در روند گفت‌وگوها دو طرف را به‌خاطر به نتیجه رسیدن مذاکرات مشوره بدهد.

این در حالی است که حدود یک‌ونیم ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر گذشته است، اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان تاکنون نتوانسته‌اند روز طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *