عبدالله و وزیر خارجه‌ی ازبیکستان

عبدالله: هیچ کسی نباید با افزایش خشونت در تلاش کسب امتیازات سیاسی باشد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی ضمن محکومیت خشونت‌های اخیر در کشور می‌گوید که هیچ کسی نباید با افزایش خشونت، در تلاش کسب امتیازات سیاسی باشد.

در خبرنامه‌ای که از سوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی به نشر رسیده، آمده است که آقای عبدالله این گفته‌ها را امروز (چهارشنبه، ۲۱ عقرب) در دیدار با عبدالعزیز کامل‌اوف، وزیر امور خارجه‌ی ازبیکستان در شهر تاشکند، پایتخت این کشور مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، او گفته است که هم‌اکنون یک فرصت استثنایی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان فراهم شده و دولت افغانستان متعهد است تا از این فرصت برای صلح و ثبات استفاده کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از گروه طالبان نیز خواسته است که از این فرصت برای برقراری صلح و ثبات استفاده کند.

از سویی هم، او صلح در کشور را به معنای صلح و ثبات در منطقه و در آسیای میانه خوانده، افزوده است: «صلح در افغانستان می‌تواند ما را در تأمین امنیت منطقه، مبارزه با دهشت‌افگنی، افراط‌گرایی و توسعه اقتصادی کمک کند.»

او تأکید کرده است که نقش ازبیکستان به عنوان همسایه‌ی افغانستان در تلاش‌های صلح کشور مهم است.

وزیر امور خارجه‌ی ازبیکستان نیز در دیدار با عبدالله عبدالله تأکید کرده است که کشورش از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند. او صلح و ثبات در افغانستان را به نفع صلح و ثبات و توسعه‌ی اقتصادی در منطقه خوانده، گفته است که ازبیکستان آماده است تا افغانستان را در برقراری صلح کمک کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی روز گذشته در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ازبیکستان رفته است. شورای عالی مصالحه‌ی ملی در اعلامیه‌ای گفته است که آقای عبدالله به دعوت رسمی حکومت جمهوری ازبیکستان، به شهر تاشکند رفته است.

آقای عبدالله در جریان این سفر خود با رییس‌جمهوری، معاون نخست‌وزیر، وزیر خارجه، رییس بورد اسلامی، رییس کمیسیون امور دینی جمهوری ازبیکستان و شماری دیگر از مقام‌های بلندرتبه این کشور دیدار می‌کند.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که این سفر آقای عبدالله در ادامه‌ی سفرهای منطقه‌ای او برای جلب حمایت از تلاش‌های صلح صورت گرفته است. عبدالله پیش از این به‌منظور جلب حمایت منطقه‌ای از روند صلح افغانستان، به پاکستان، هند و ایران نیز سفر کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *