حمله به دانشگاه کابل

حق آموزش و امنیت دانشجویان در گفت‌وگوهای صلح مطرح شود

نامه‌ی ۳۲۳ دانشگاهی افغان و بین‌المللی:

بیش از ۳۰۰ استاد و پژوهشگر افغان و بین‌المللی در یک نامه‌ی مشترک ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حملات اخیر به شماری از مراکز آموزشی از جمله دانشگاه کابل، همچنان خواستار حفاظت از مراکز آموزشی شده‌اند.

در این نامه که ۳۲۳ استاد و پژوهشگر افغان و بین‌المللی پای آن امضا کرده‌اند، از هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه خواسته شده است که حق آموزش و حفظ امنیت دانشجویان را به گونه‌ی فوری در گفت‌وگوهای صلح مطرح کنند.

عبدالغفور روان فرهادی، ویکتوریا فونتان، ولی احمدی، فاطمه مجددی، احمد سرمست، امین سیقل، نوام چامسکی، توماس بارفیلد، بارنت روبین، آنتونیو جیوستازی، نظیف‌الله شهرانی و داریوش آشوری از امضاکنندگان این نامه هستند.

فهرست کامل امضاکنندگان

امضاکنندگان نامه گفته‌اند که هر نوع آسیب به دانشجویان و مراکز آموزشی را از طرف طرف‌های درگیر در جنگ محکوم می‌کنند.

در این نامه آمده است که دانشجویان و استادان باید بدون هیچ گونه تهدید و ترس، از امنیت‌شان اطمینان حاصل کرده و در محیط محافظت‌شده به آموزش بپردازند.

امضاکنندگان این نامه از دولت افغانستان، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته‌اند که از نفوذشان برای تحقیقات، محاکمه عاملان، حفاظت از مراکز آموزشی استفاده کنند.

براساس آنچه که در این نامه آمده است که در حمله‌ی سه مهاجم مسلح به دانشگاه کابل که در دوازدهم عقرب انجام شد، دست‌کم ۳۵ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این نامه دانشگاه کابل یک نهاد دانشگاهی برجسته افغانستان و در عین حال قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه در این کشور با بیش از ۲۵ هزار دانشجو گفته شده است.

هرچند مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را گروه داعش رسما بر عهده گرفت، اما دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حمله دانسته است. اتهامی که از سوی طالبان رد شده است.

از سوی هم، روز گذشته ریاست عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرد که طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش را بازداشت کرده است.

در اعلامیه‌ی امنیت ملی از فرد بازداشت شده به نام محمدعادل نام برده شده است. به نقل از اعلامیه، او پس از دو سال تحصیل در دانشکده شرعیات، عضویت هسته مشترک داعش و شبکه حقانی را کسب کرده است.