ولسوالی دشت‌ارچی

اظهارات ضدونقیض در مورد سقوط ولسوالی «دشت‌ارچی» قندوز به دست طالبان

محمدیوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی قندوز می‌گوید که ولسوالی دشت‌ارچی این ولایت به دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.

آقای ایوبی امروز (دوشنبه، ۲۶ عقرب) به روزنامه اطلاعات روز گفت که هم‌اکنون تمامی نقاط مرکز ولسوالی به‌شمول ساختمان‌های فرماندهی پولیس و ولسوالی دشت‌ارچی در کنترل جنگ‌جویان گروه طالبان است.

او گفت که طالبان از دو شب پیش این حمله‌ی‌شان را از چندین استقامت بر مرکز ولسوالی دشت‌ارچی راه‌اندازی کرده بودند.

در همین حال عصمت‌الله مرادی، سخن‌گوی والی قندوز سقوط این ولایت را به دست گروه طالبان رد کرده است. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که هم‌اکنون درگیری میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان طالبان در این ولسوالی جریان دارد و نیروهای کمکی نیز به ساحه اعزام شده‌اند.

او همچنان گفت که در جریان درگیری‌ها هشت جنگ‌جوی طالب کشته و ۱۳ جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

آقای مرادی در عین حال، کشته‌شدن سه سرباز ارتش را نیز در این درگیری‌ها تأیید کرد.

وزارت داخله نیز گفته است که درگیری‌ها میان دو طرف جریان دارد و ولسوالی دشت‌ارچی در کنترل نیروهای دولتی است. طارق آرین، سخن‌گوی این وزارت افزوده است که هم‌اکنون نیروهای امنیتی به‌شمول کماندوهای ارتش در مقر ولسوالی دشت‌ارچی حضور دارند.

وزارت دفاع ملی تأکید کرده است که کماندوهای ارتش تازه‌نفس به ولسوالی دشت‌ارچی اعزام شده‌اند. فواد امان، معاون سخن‌گوی این وزارت افزوده است نیروهای ارتش هم‌اکنون به‌گونه‌ی گسترده در این ولسوالی حضور دارند و تنها بخش‌هایی از آن در کنترل طالبان است.

آقای امان افزوده است که این مناطق را نیز نیروهای ارتش به زودی پس خواهند گرفت.

طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

ولسوالی دشت‌ارچی در ۱۴۰ کیلومتری شمال‌شرق شهر قندوز از ولسوالی‌های ناامن ولایت شمال‌شرقی قندوز است. این ولسوالی در طول پنج سال گذشته این چهارمین بار است که به دست گروه طالبان سقوط می‌کند.

طالبان قبل از این، کنترل این ولسوالی را در تاریخ ۱۶ سنبله‌ی سال گذشته به دست گرفته بود و در تاریخ ۱۹ میزان دوباره کنترل این ولسوالی به دست نیروهای دولتی افتاد.