صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری

طالبان با افزایش خشونت روند صلح را با ناامیدی روبه‌رو کرده است

ارگ:

ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان خشونت‌هایش را به‌صورت قابل ملاحظه افزایش داده و روند صلح را نیز با ناامیدی روبه‌رو کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (سه‌شنبه، ۲۷ عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «با تأسف افزایش خشونت‌های طالبان برخلاف اهداف مشترک مردم و دولت افغانستان و جامعه‌ی جهانی که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان است، این روند (صلح) را و مردم افغانستان را با ناامیدی روبه‌رو ساخته است.»

آقای صدیقی در ادامه افزود با آنکه روی‌کرد طالبان «خشین» و «جنگ‌طلبانه» است، اما دولت افغانستان همچنان به تلاش‌های خود برای برقراری صلح و ختم خشونت‌ها ادامه می‌دهد.

او همچنان با اشاره به نگرانی‌ها در مورد خروج نیروهای خارجی از کشور گفت که افغانستان هنوزهم با تهدید تروریزم روبه‌رو است و جامعه‌ی جهانی به همکاری خود در مبارزه با تروریزم با افغانستان ادامه می‌دهد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری تأکید کرد که روابط افغانستان با شرکای خارجی‌اش استوار بر منافع مشترک است و این روابط از بین نخواهد رفت.

او همچنان گفت که ظرفیت قابل‌توجهی در نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان وجود دارد و می‌توانند به‌گونه‌ی مستقلانه از کشور دفاع کنند. صدیق صدیقی تأکید کرد که هم‌اکنون ۹۸ درصد عملیات نظامی توسط نیروهای افغان راه‌اندازی انجام می‌شود.

«صلح، دولت‌سازی و بازارسازی سه محور اساسی دولت در نشست ژنو است»

صدیقی صدیقی همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت که صلح، دولت‌سازی و بازارسازی سه محور عمده و اساسی دولت افغانستان در نشست ژنو است که به شرکای بین‌المللی ارایه می‌کند.

آقای صدیقی افزود که حکومت‌داری خوب، مبارزه‌ی جدی با فساد، حفظ و تداوم ارزش‌های ۱۹ سال اخیر و تأمین صلح و تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی از تعهدات افغانستان در این نشست است.

او همچنان افزود که نظام دموکراتیک و ارزش‌های گذشته در بخش حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان و اطفال ارزش‌هایی است که بنیاد مشارکت افغانستان را در چهار سال آینده با جامعه‌ی جهانی شکل می‌دهد.

به گفته‌ی سخن‌گوی ریاست‌جمهوری، جامعه‌ی جهانی نیز در این نشست تعهد خواهد کرد که در این سال‌ها از افغانستان حمایت می‌کند.

از سویی هم، او گفت که دولت افغانستان برای شرکت در نشست ژنو آمادگی کامل دارد و در روزهای این نشست برگزار خواهد شد.