غنی

ادغام مهاجران و طالبان با استراتیژی بد، آنان را به عامل بی‌ثباتی کشور مبدل می‌کند

رییس‌جمهور غنی:

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که اگر ادغام مهاجران و جنگ‌جویان گروه طالبان پس از تأمین صلح در افغانستان با اتخاذ استراتیژی‌های بد و منابع ضعیف صورت گیرد، خطر این وجود دارد که آنان آسیب ببینند و به یک عامل بی‌ثباتی در کشور مبدل شوند.

آقای غنی که امروز (جمعه، ۳۰ عقرب) در نشست مشورتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در مورد بازگشت و ادغام مجدد آن تحت عنوان «ساختن آینده برای همه‌ی افغان‌ها» صحبت می‌کرده، گفته است که با برقراری صلح در افغانستان شرایط بازگشت میلیون‌ها افغان به کشور و ادغام جنگ‌جویان گروه طالبان فراهم می‌شود.

او تأکید کرده است که ادغام این مهاجران و جنگ‌جویان طالبان باید با دقت و اتخاذ استراتیژی‌های خوب و منابع مناسب صورت گیرد.

در همین حال، رییس‌جمهوری کشور تأکید کرده است: «ما (دولت افغانستان) متعهدیم که با همکاران خود برای یک روند صلح فراگیر که شامل بازگشت داوطلبانه‌ی مهاجرین و ادغام مجدد جنگجویان سابق که از یک توافق سیاسی پیروی کنند، کار کنیم.»

آقای غنی در بخشی از صحبت‌های خود گفته است که جنگ چهل ساله‌ی گذشته در کشور سبب شده است تا افغانستان در میان سه کشوری قرار گیرد که بیشترین مهاجران را دارند. او افزوده است که اکثریت مهاجران افغان در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.

از سویی هم، رییس‌جمهوری کشور افزوده است که براساس یک سروی شمار مهاجران افغان از ۵۴.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ خورشدی به ۴۷.۳ درصد در سال جاری خورشیدی کاهش یافته است.