سازمان‌های هزاره‌های مهاجر

در صلح با طالبان از حقوق اساسی هزاره‌ها حمایت شود

نامه‌ی نهادهای جامعه مدنی مهاجران افغان به دبیرکل سازمان ملل:

شماری از سازمان‌ها و نهادهای جامعه مدنی مهاجران افغان مقیم استرالیا، بریتانیا، کانادا، سویدن، آلمان، دانمارک، ناروی و امریکا در نامه‌ای عنوانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان حمایت از حقوق اساسی هزاره‌ها در صلح با گروه طالبان شده‌اند.

در این نامه که هم‌زمان با روز نخست کنفرانس ژنو در مورد افغانستان (دوشنبه، ۳ قوس) به نشر رسیده، از افزایش حملات به غیرنظامیان هزاره در کابل و دیگر بخش‌های افغانستان در سال‌های اخیر ابراز نگرانی شده است.

در نامه آمده است که در این حملات عبادت‌گاه‌های هزاره، باشگاه‌های ورزشی، مراکز آموزشی و دیگر اهداف غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند که نیت نسل‌کشی عاملان آنها را تأیید می‌کند.

حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی، حمله بر مرکز آموزشی موعود، حمله بر مسجد امام زمان در دشت برچی، حمله بر مراسم بزرگداشت از عبدالعلی مزاری و… به عنوان نمونه‌هایی از حملات هدفمند بر هزاره‌ها در غرب کابل یادشده است.

در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است که به وضعیت موجود و تشدید حملات علیه حقوق و امنیت جسمی هزاره‌های شیعه و دیگر اقلیت‌های آسیب‌پذیر در افغانستان توجه کند.

از دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان خواسته شده است که در نشست ژنو از کشورها و سازمان‌های مشارکت‌کننده بخواهد که حمایت از حقوق اقلیت‌ها را در محراق تلاش‌های صلح سازمان ملل و برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان در افغانستان قرار دهد.

بیش از ده نهاد که این نامه را امضا کرده‌اند، همچنان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که در کنفرانس ژنو از کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده بخواهد تا در یک اعلامیه‌ی سیاسی مشترک حفظ حقوق اساسی و آزادی‌های شهروندان افغانستان به‌ویژه هزاره‌های شیعه و دیگر اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسند.

طبق این نامه، مواضع بسیار مبهم و متناقض طالبان در برابر یک نظم سیاسی بدون تبعیض در افغانستان همچنان امنیت و حقوق اساسی بشری هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها را در افغانستان به خطر می‌اندازد.

در نامه آمده است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان در دوحه در برابر تلاش‌ها برای شناخت فقه جعفری در کنار فقه حنفی به‌عنوان مرجع اصلی در طرزالعمل مذاکرات، مقاومت کرده است.

امضاکنندگان نامه ضمن ابراز نگرانی در این راستا، همچنان گفته‌اند که می‌ترسند این نگرش‌های تبعیض‌آمیز طالبان، هدف این گروه برای ایجاد یک رژیم سیاسی تبعیض‌آمیز براساس محرومیت فرقه‌ای در افغانستان را آشکار کند.

این نهادها از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته‌اند که همصدا با آنان از طالبان بخواهند که به شناخت و رعایت حقوق اساسی بشری شهروندان افغانستان از جمله حقوق مذهبی هزاره‌های شیعه متعهد شوند.

از سازمان ملل متحد همچنان خواسته شده است که به نقش مهم خود در بسیج و حفظ حمایت قوی بین‌المللی از یک نظام حکومت دموکراتیک و فراگیر برای تضمین صلح، رفاه و خودکفایی در افغانستان ادامه دهد.

در یازدهم ماه میزان سال جاری نیز نُه انجمن و سازمان هزاره‌های مقیم اروپا، کانادا و استرالیا در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته بودند که طالبان باید حقوق مذهبی و بشری هزاره‌ها را در مذاکرات صلح به رسمیت بشناسند.