بامیان

کانون امنیت در خون؛ دو انفجار در بامیان ۱۵ کشته و حدود ۶۰ زخمی بر جای گذاشت

مسئولان صحی در ولایت بامیان می‌گویند که دست‌کم ۱۵ نفر در نتیجه‌ی انفجار در مرکز این ولایت کشته و ۵۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

علی آقا ناصری، رییس صحت عامه بامیان در صحبت با روزنامه اطلاعت روز گفت که کشته و زخمیان که زنان و کودکان را نیز شامل می‌شود، به شفاخانه ولایتی بامیان منتقل شده‌اند.

حوالی ساعت ۴:۴۰ دقیقه‌ی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۴ قوس) دو انفجار پی‌هم در مربوطات شهر بامیان رخ داده است.

رضا یوسفی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بامیان می‌گوید که دو انفجار در ساحه‌ی سه راهی شفاخانه و روبه‌روی هتل مامانجف رخ داده است.

آقای یوسفی به روزنامه اطلاعات روز گفت که دو حلقه ماین یکی در جوی و دیگری در یک کراچی جاسازی شده بوده است.

در همین حال، طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که یک مقدار مواد منفجره در مقابل مارکت انصاف ساحه‌ی بازار سه راهی سرک نو شهر بامیان منفجر شده است.

به گفته‌ی آقای آرین، در این انفجار یک سرباز ترافیک و ۱۳ غیرنظامی دیگر کشته و ۴۵ نفر زخمی شده‌اند.

سخن‌گوی پولیس بامیان می‌گوید که در میان زخمیان نیز یک سرباز ترافیک و یک سرباز حوزه‌ی پولیس شاملند.

فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است. طالبان هر گونه دست‌داشتن در این انفجارها را رد کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی بامیان اعلام کرده است که دو تن از عاملان این انفجار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در مورد ارتباط این افراد با گروه‌های تروریستی جزئیات داده نشده است.

واکنش‌ها

ارگ ریاست‌جمهوری این حمله را محکوم کرده است. در اعلامیه‌ی ارگ به نقل از رییس‌جمهور غنی آمده است که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی اخیرا با افزایش خشونت در کشور، غیرنظامیان را هدف قرار داده و تأسیسات عام‌المنفعه را تخریب می‌کنند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری این حمله را تلاش ناکام دشمن و گروه‌های تروریستی در جهت گسترش دامنه‌ی جغرافیای خشونت و ترس در کشور خوانده است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری آمده است: «بامیان و مردم نیک سرشت آن در مدنیت، همدیگر پذیری و اخوت و همدلی شهره آفاق است و گروه‌های بدنام تروریستی اگر خواسته باشند با اعمال سیاه و‌ ننگین خود چهره‌ی پاک و روشن بامیان را مکدر سازند سخت در اشتباه هستند.»

دانش از اداره محلی بامیان و نهادهای امنیتی خواسته است که عاملان این رویداد را شناسایی و به مردم معرفی کنند. او همچنان خواسته است که باید خالیگاه‌های امنیتی بررسی و از تکرار چنین رویدادی جلوگیری شود. او تأکید کرده است که هر گونه کوتاهی در این زمینه عمل نابخشودنی و غیرقابل انتظار است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز وقوع این انفجار را محکوم کرده و آن‌را دسیسه علیه صلح و آرامش مردم افغانستان دانسته است.

کرزی با توجه به پیشرفت‌های اخیر در روند صلح از طرف‌های درگیر در جنگ خواسته است که به‌منظور ختم جنگ و خون‌ریزی در کشور تلاش‌های‌شان را برای کامیابی روند صلح سرعت بخشیده و برای تأمین صلح پایدار کار کنند.

انفجار در ولایت بامیان که امن‌ترین ولایت کشور محسوب می‌شود، در نوع خود بی‌سابقه است. این انفجار در حالی رخ داده است که رییس‌جمهور اشرف غنی چندی قبل در سفرش به ولایت بامیان، جلسه‌ی امنیتی کابینه‌اش را در آن ولایت برگزار کرده بود.