ارگ به طالبان: پروای حاضرنشدن یک گروه به میز مذاکره را نداریم

ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که دولت افغانستان به عنوان یک نظام مشروع پروای حاضرنشدن گروه طالبان را به میز مذاکره‌ی صلح ندارد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (چهارشنبه، ۵ قوس) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «به حیث یک نظام مشروع ما پروای این را نداریم که یک گروه حاضر نمی‌شود تا با یک نظام مشروع مذاکره کند.»

او تأکید کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان نزد مردم و جامعه‌ی جهانی مشروعیت کامل دارد و طالبان باید این حقایق را بپذیرند. آقای صدیقی در ادامه افزود که گروه طالبان مشروعیت جهانی و افغانی ندارد.

در همین حال او علاوه کرد که مخالفت استفاده‌ی واژه‌ی «طرف و یا طرفین» در مذاکره با این گروه است.

از سویی هم، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که علی رغم آزادی بیش از پنج‌هزار زندانی طالبان، این گروه خواست مردم افغانستان مبنی به پذیرش آتش‌بس را نپذیرفته و خشونت‌ها را بالعکس افزایش داده است.

او تأکید کرد: «اگر (طالبان) خواست مردم افغانستان را مبنی بر برقراری آتش‌بس نمی‌پذیرند، پس خواست جامعه‌ی جهانی را بپذیرند که روز گذشته با یک صدا خواهان برقراری آتش‌بس شد.»

صدیقی صدیقی گفت که خشونت کنونی در افغانستان نتیجه‌ی عمل‌کرد جنگ‌جویانه‌ی طالبان است و این گروه نمی‌تواند در قبال خشونت‌هایش به آسانی از مردم افغانستان برائت بگیرد.

در همین حال، او از این گروه خواست که با کاهش خشونت‌ها و دست‌کشیدن از بهانه‌جویی‌ها به‌گونه‌ی «معنادار» وارد روند صلح شود.

از سویی هم، آِقای صدیقی با اشاره به تنش به‌میان‌آمده میان حکومت و مجلس نمایندگان گفت که رییس‌جمهور خواهان حفظ اتحاد میان سه قوه است. او اما تأکید کرد که به حیث یک دولت، تمامی نهادهای دولتی باید با فساد مبارزه کند.

مجلس نمایندگان در واکنش به اظهارات دو روز پیش امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری در مورد دست‌داشتن اعضای این مجلس در فساد، روند رأی‌دهی به نامزدوزیران کابینه‌ی حکومت را تعلیق کرد و از رییس‌جمهور غنی خواست که او را مجبور به استعفا کند.

امرالله صالح در نشست ژنو اعضای مجلس نمایندگان را به دست‌داشتن در فساد متهم کرده و گفته بود که حکومت نتوانسته اعضای متهم به فساد مجلس را به دادگاه بکشاند. او همچنان خواهان پایان‌دادن به مصئونیت قضایی اعضای پارلمان شده بود.