حمله بر کوثر دانش

حمله بر کوثر دانش؛ «با تحقیق درباره‌ی حملات متفاوت تروریستی نباید دوگانه برخورد شود»

خانواده‌های قربانیان حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل از نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی کشور خواسته‌اند که عاملان این حمله را شناسایی و عدالت را برای بازماندگان‌شان تأمین کنند.

شش خواست عمده‌ی این خانواده‌ها روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (۴ قوس) در دیدار با مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل مطرح شده است. این خانواده‌ها همچنان گفته‌اند که با تحقیق درباره‌ی حملات متفاوت تروریستی و رسیدگی به دادخواست‌های بازماندگان نباید دوگانه برخورد شود.

آنان افزوده‌اند که نهادهای مسئول باید به پرونده‌ی تمامی قضایای مربوط به حملات تروریستی به‌گونه‌ی جدی رسیدگی کنند. به گفته‌ی این خانواده‌ها، از پیشرفت یا دست‌آورد درباره‌ی حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش به آنان اطلاع داده نشده و هنوز هم نمی‌دانند که عامل کشتار فرزندان‌شان چه کسانی بوده‌اند.

این خانواده‌ها از دادگاه بین‌المللی لاهه نیز خواسته‌اند که پرونده‌ی کشتار غیرنظامیان، به‌ویژه حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش را بررسی کند.

آنان در ادامه گفته‌اند: «به دلیل تهدیدات بالای امنیتی در غرب کابل و آسیب‌پذیری آن، نیاز است تدابیر ویژه‌ی امنیتی برای تأمین امنیت مراکز اموزشی آن در نظر گرفته شود.»

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر به شنیدن صدای خانواده‌های قربانیان تأکید کرده و گفته است که نهادهای مسئول وظیفه دارند پیام آنان را بشنوند و به خواست‌های‌شان رسیدگی کنند.

حمله‌ی انتحاری بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل در سوم عقرب سال جاری انجام شد. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفت، اما دولت گروه طالبان را مسئول این حمله اعلام کرد.

در این حمله بیش از ۲۰ نفر کشته و حدود ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در ۲۴ عقرب، ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل را که در حمله بر مرکز آموزشی کوثر نیز نقش داشت، بازداشت شده است.