نخستین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی

نخستین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی برگزار شد

نخستین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی امروز (شنبه، ۱۵ قوس) در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.

رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی در آن حضور داشتند.

رییس‌جمهور غنی در جریان صحبت‌هایش در این نشست از رفتن مذاکرات صلح دوحه به مرحله‌ی دوم خبر داد و گفت که مرحله‌ی اول این مذاکرات نشان داد که کار آسان نبود، اما به نتیجه رسید.

آقای غنی همچنان گفت که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه از وحدت ملی مردم، ارزش‌های قانون اساسی و فیصله‌های لویه‌جرگه مشورتی صلح نمایندگی کرده است.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفت که افغانستان بیش از هر وقت دیگر به وحدت سیاسی و اجماع مردمی نیاز دارد.

او گفت که نمایندگان اقشار مختلف مردم در ترکیب کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی حضور دارند و پس از این در جلسات منظم به هیأت مذاکره‌کننده مشوره خواهند داد.

به گفته‌ی او، مالکیت روند صلح از مردم است و تلاش می‌شود که نظریات و خواست‌های مردم در این روند در نظر گرفته شود.

آقای عبدالله بر ضرورت تأمین آتش‌بس فراگیر و فوری به‌عنوان خواست اساسی اکثریت مطلق مردم افغانستان تأکید کرد و گفت که خشونت‌ها مانع اصلی صلح است و باعث ناامیدی مردم شده است.

او همچنان گفت که صلح به معنای برگشت به گذشته نیست و آنان برای تحقق صلحی تلاش می‌کنند که تمام مردم خود را در آن برنده احساس کنند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که مذاکرات صلح در دوحه از امروز رسما وارد مرحله‌ی دومش شده است. عبدالله این پیشرفت را یک قدم خوب و مهم خواند، اما تأکید کرد: «به صلح نباید نگاه منفعت‌طلبانه داشته باشیم. در ادامه‌ی جنگ بقای هیچ کسی تضمین نمی‌شود.»

شورای عالی مصالحه‌ی ملی براساس توافق‌نامه‌ی سیاسی میان رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله که در تاریخ ۲۸ ثور به امضا رسید، ایجاد شده است.

کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی که نخستین نشست آن امروز برگزار شده است، یکی از بخش‌های مهم این شورا است. براساس معلومات شورای عالی مصالحه‌ی ملی، این کمیته رهبری هیأت مذاکره‌کننده را بر عهده دارد.