ملالی میوند

گوینده‌ی یک تلویزیون خصوصی در ننگرهار ترور شد

مسئولان محلی در ولایت ننگرهار تأیید می‌کنند که ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی «انعکاس» توسط افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت ترور شده است.

عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که این رویداد حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ قوس) در ساحه‌ی «گولایی عربان» شهر جلال‌آباد رخ داده است.

آقای خوگیانی افزود که در این حمله‌ی افراد مسلح ناشناس، علاوه بر خانم میوند، راننده‌ی او نیز به قتل رسیده است. او از این فرد به نام «محمدطاهر» یاد کرد.

سخن‌گوی والی ننگرهار افزود که مهاجمان زمانی بر خانم ملالی و راننده‌اش حمله کرده‌اند که آنان از طرف خانه به دفتر کاری‌شان در حرکت بودند.

ملالی میوند درحالی ترور می‌شود که درکم‌تر از یک ماه دست‌کم سه خبرنگار در رویدادهای جداگانه کشته شده‌اند. حدود یک ماه پیش (۲۲ عقرب) الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند نیز در یک انفجار کشته شد. در تاریخ ۱۷ عقرب نیز، یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» نیز در انفجاری در شهر کابل کشته شد.

چند هفته بعد از آن، محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خورشید چند روز پیش در ولسوالی قره‌باغ کابل جان باخت. وزارت داخله علت مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد.

در پی کشته‌شدن این خبرنگاران، نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ناتو، استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان در ۱۷ قوس با نشر اعلامیه‌ی مشترک حملات هدفمند و عمدی بر نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی، رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کردند.

آنان این حملات را و حشیانه و در عین حال حمله بر روند صلح افغانستان تلقی کردند.

نمایندگی‌های سیاسی این سازمان‌ها و کشورها بر تعهدشان در راستای تحقق آزادی همه‌ی مردم افغانستان تأکید کرده و خواهان تطبیق فوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر شدند.

آنها همچنان از دولت افغانستان خواسته‌اند که هرچه زودتر به مصونیت عاملان این گونه حملات هدفمند پایان دهد.

یک روز پس از آن نیز، نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از دولت خواسته است که در برابر چنین حملات به‌گونه‌ی عملی اقدام کند.