قربانیان جنگ افغانستان

بازماندگان قربانیان جنگ افغانستان خواهان عضویت در مذاکرات صلح شدند

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، شبکه‌ی ملی قربانیان افغانستان می‌گوید که قربانیان باید به عنوان طرف سوم در مذاکرات صلح شامل شوند.

در اعلامیه‌ای که امروز (چهارشنبه، ۲۰ قوس) از سوی شبکه‌ی ملی قربانیان افغانستان به نشر رسیده، همچنان گفته شده است که نمایندگان قربانیان باید در جریان مذاکرات شامل شوند تا بتوانند خواسته‌ها و مطالبات خود را به‌صورت «جدی» و «مستقیم» مطرح و پیگیری کنند.

در اعلامیه آمده است که در آغاز مذاکرات صلح، زمینه‌ی حضور و مشارکت قربانیان در این روند فراهم نشده است.

شبکه‌ی ملی قربانی افغانستان گفته است که قربانیان باید در مذاکرات صلح، مشارکت تأثیرگذار و تعیین‌کننده داشته باشد. این شبکه تأکید کرده است: «ما از طرف‌های دخیل در مذاکرات می‌خواهیم که محوریت قربانی‌ها در روند مذاکره را به‌عنوان یکی از استوانه‌های اساسی صلح پایدار توجه کنند.»

در همین حال، این شبکه از هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواسته است که خواسته‌ها و مطالبات قربانیان و افراد دارای معلولیت را در آجندای مذاکرات‌شان درج کنند و آن را به عنوان یکی از موضوعات در مذاکرات مدنظر گیرند.

در اعلامیه گفته شده است که هیأت‌های مذاکراه‌کننده یک کمیته‌ی اختصاصی مشترک را نیز برای پی‌گیری مطالبات اساسی قربانیان تشکیل دهند تا این خواسته‌ها و مطالبات به‌صورت مداوم در جریان مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.

شبکه‌ی ملی قربانیان افغانستان تأکید کرده است: «مذاکرات باید زمینه‌ی‌ دسترسی قربانیان را به عدالت و حقیقت‌، و جبران خسارت برای آن‌ها را فراهم کند و ‌‌تضمین ‌کند که جنگ و خشونت در کشور خاتمه یابد. پی‌گیری و رسیدگی به خشونت‌ها و جنایاتی که در جریان جنگ‌ها اتفاق افتاده و توجه به حقوق قربانیان باید بخشی مهم از دستورکار مذاکرات صلح باشد.»

این شبکه گفته است که برای این کار نیز باید یک نهاد مستقل و تخصصی «حقیقت‌یابی و مستندسازی» در چارچوب توافق‌نامه‌ی صلح تشکیل شود.

شبکه‌ی ملی قربانیان همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که دست از تداوم جنگ و خشونت بکشند و به قطع جنگ به عنوان «گام اول صلح» پایبند باشند.

این شبکه افزوده است که حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، ارزش‌های قانون اساسی، دستاوردهای دو دهه‌ی اخیر در راستای ارزش‌های مدنی و حقوق بشر و نظام سیاسی مبتنی بر آرای مردم به‌هیچ‌وجه نباید مورد معامله قرار گیرد.

مذاکرات بین‌الافغانی صلح دو ماه پیش (۲۲ سنبله) در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف به تازگی روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیده و بحث‌ها روی آجندای مذاکرات را آغاز کرده‌اند.