قطع‌نامه‌ی سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان

بازیگران افغان برای کاهش فوری و بی‌قیدوشرط خشونت‌ها تلاش کنند

قطع‌نامه‌ی سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان:

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی این سازمان در مورد اوضاع افغانستان با اکثریت آرا از مجموع ۱۳۱ رأی، به تصویب رسیده است.

در این قطع‌نامه از ادامه‌ی سطح بلند خشونت‌ها، آمار بلند تلفات غیرنظامیان و ترورهای هدفمند ابراز نگرانی شده و از تمامی بازیگران افغان خواسته شده است که برای کاهش و توقف بی‌قید و شرط و فوری خشونت‌ها تلاش کنند.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در تویتی گفته است که مذاکرات این قطع‌نامه از سوی نمایندگی دایمی آلمان در سازمان ملل رهبری شده و بیش از ۷۰ کشور حامی مالی افغانستان و چند کشور دیگر از این قطع‌نامه اعلام حمایت کرده‌اند.

قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد اوضاع افغانستان ۶۸ ماده دارد که در آن در مورد موضوعات مختلف از جمله صلح، امنیت و سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان پرداخته شده است.

دموکراسی، حاکمیت قانون، حکومت‌داری خوب، حقوق بشر، مبارزه با مواد مخدر، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی در افغانستان، مهاجرین و همکاری‌های منطقه‌ای از دیگر موضوعاتی اند که در این قطع‌نامه به آنها اشاره شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این قطع‌نامه در مورد اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر مقابله با چالش‌های پیش‌رو، از جمله خشونت‌ها، حملات و انواع فعالیت‌های تروریستی و جنایت، کشتارهای «غیرقانونی» طالبان نیز تأکید کرده است.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است که صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق یک روند سیاسی جامع به رهبری و مالکیت افغانستان که هدف آن آتش‌بس دایمی، جامع و فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها باشد، ممکن است.

همچنان در قطع‌نامه گفته شده است که دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته‌ی مردم افغانستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید حفظ و تقویت شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این قطع‌نامه از تلاش‌های دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح و رهایی زندانیان طالبان استقبال کرده است. از تلاش‌های بازیگران منطقه‌ای در تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی نیز استقبال شده است.

همچنان، در بخشی از قطع‌نامه آمده است که «امارت اسلامی طالبان» از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و مجمع عمومی این سازمان از احیای دوباره‌ی آن حمایت نمی‌کند.

در همین حال، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغانستان در تویتی از این قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرده و آن‌را پیامی قاطع و صریح از تعهد جامعه بین‌المللی به یک افغانستان صلح‌آمیز و دموکراتیک خوانده است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از این قطع‌نامه استقبال کرده و متن آن‌را صریح خوانده است. آقای محب در تویتی نوشته است: «جهان خشونت طالبان را نمی‌پذیرد و قاطعانه از یک افغانستان مسالمت‌آمیز، دموکراتیک و تلاش ما برای محافظت از حقوق بشر افغان‌ها حمایت می‌کند.»

قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره‌ی اوضاع افغانستان درحالی به تصویب رسیده است که مذاکرات صلح میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد. همزمان با ادامه‌ی مذاکرات، سطح خشونت‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان نیز افزایش یافته است. همین طور، ترورهای هدفمند همواره از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.