دیبرا لاینز

برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان، فشارهای جهانی بر طرف‌های درگیر باید ادامه یابد

دیبرا لاینز:

دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که مذاکرات صلح بین‌الافغانی باید در تاریخ تعیین‌شده‌ی آن از سر گرفته شود.

خانم لاینز این گفته‌ها را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۷ قوس) در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی افغانستان از طریق آنلاین مطرح کرده است. او گفته است که بحث روی کاهش خشونت‌ها باید در اولویت این مذاکرات قرار گیرد.

نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به خشونت‌ها در افغانستان افزوده است که خشونت‌ها همچنان به عنوان مانع جدی فراراه روند صلح و تهدید به منطقه باقی مانده است.

در همین حال، او از کشورهای جهان خواسته است که به واردکردن فشار بر طرف‌های درگیر برای کاهش پایدار خشونت در افغانستان ادامه دهند.

دیبرا لاینز افزود که صلح پایدار در افغانستان زمانی ممکن خواهد شد که به نگرانی‌های امنیتی و فراگیرشدن روند صلح رسیدگی شود. او تأکید کرده است که زنان، جوانان، اقلیت‌ها و قربانیان جنگ در روند صلح به‌گونه‌ی معنادار باید شرکت داشته باشند.

خانم لاینز همچنان در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از قتل‌های هدفمند غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این قتل‌ها در ۱۱ ماه گذشته‌ی سال جاری میلادی (۲۰۲۰) نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، عادله راز، نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت این سازمان خواهان کاهش خشونت‌ها در کشور شد.

این درحالی است که به دنبال توقف ۲۰ روزه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده‌ی امریکا به‌صورت جداگانه با رییس‌جمهور اشرف غنی و نمایندگان گروه طالبان دیدار کردند. او در این دیدارها در مورد لزوم کاهش خشونت‌ها تأکید کرده است.

براساس اعلام ستاد مشترک ارتش امریکا، مارک میلی، علاوه بر لزوم کاهش خشونت در این دیدارها، به سرعت‌بخشیدن تلاش‌ها به‌منظور پیشرفت به سمت یک راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره که به ثبات در منطقه کمک کند، هم تأکید کرده است.

مذاکرات صلح افغانستان به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز متوقف شده است.

به دنبال توقف مذاکرات، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته و ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در رأس هیأتی از این گروه به پاکستان رفته است.

از سوی هم، در جریان مذاکرات صلح، موجی از خشونت‌ها و حملات طالبان در بخش‌هایی از کشور به‌گونه‌ی غیرمنتظره افزایش یافت، چنانچه در روزهای اخیر نیز درگیری‌های مستقیم و حملات هدفمند از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.