آتش‌بس و نظام پساصلح در مذاکرات با طالبان چالش‌برانگیز خواهد بود

اسدالله سعادتی:

اسدالله سعادتی، معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که موضوعات آتش‌بس و نظام پساصلح در مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان چالش‌برانگیز می‌باشد.

آقای سعادتی که امروز (دوشنبه، ۱ جدی) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که دولت افغانستان آتش‌بس را در صدر آجندا و گروه طالبان آن را در ذیل اجندای مذاکرات صلح قرار داده است.

او تأکید کرد که موضوع آتش‌بس به همین دلیل در این مذاکره، چالش‌برانگیز خواهد بود.

معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی با اشاره به چالش‌برانگیزبودن موضع نظام پساصلح نیز گفت که طالبان تعریف مشخص از نظام اسلامی ندارند و برای دولت افغانستان نیز اصل «جمهوریت» و «انتخابی‌بودن رهبری نظام» غیرقابل مذاکره است.

او تأکید کرد که به جز این دو موارد، متباقی موارد در مذاکرات با طالبان، قابل گفت‌وگو خواهد بود.

اسدالله سعادتی همچنان افزود که طالبان از عنوان «امارت اسلامی افغانستان» دست برداشته‌اند، اما همچنان به محتوای امارت اسلامی معتقدند و عنوان مبهم «نظام اسلامی» را مطرح می‌کنند.

او گفت: «برخی از چهره‌های سیاسی طالبان به صورت واضح فهمیده‌اند که نمی‌توانند از طریق جنگ در افغانستان حاکم شوند و اگر هم آنان فرصت پیدا کنند، نمی‌توانند بر مردم افغانستان حکومت کنند. آن‌ها ناگزیرند در جهانی‌ که امروز زندگی می‌کنند، به صورت حداقلی الزامات این جهان را بپذیرند.»

از سویی هم، آقای سعادتی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که دور بعدی مذاکرات نباید تحت هیچ شرایطی توسط طرف‌های مذاکرات به تعویق بیافتد.

او تأکید کرد: «هیچ یک از طرف‌ها؛ نه شورای عالی مصالحه‌ی ملی و نه نظام جمهوری اسلامی افغانستان و نه طالبان تحت هیچ شرایط و با هیچ بهانه‌ای نباید حتا یک روز این روند را به تأخیر بیاندازند.»

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح افغانستان به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز در تاریخ ۲۲ قوس متوقف شد.

به دنبال توقف مذاکرات، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته و ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در رأس هیأتی از این گروه به پاکستان رفته است.

همچنان قرار است که دور بعدی این مذاکرات تا حدود دوونیم هفته‌ی آینده (۱۶ جدی) دوباره از سر گرفته شود.