امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری

امرالله صالح: اگر ارزش‌ها را زیر پا کنیم، فردا صلح می‌آید

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که اگر در روند صلح، ارزش‌ها از جمله اصل تعیین حاکمیت توسط مردم زیر پا شود، صلح «فردا» برقرار می‌شود.

آقای صالح که امروز (پنج‌شنبه، ۴ جدی) در همایشی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که در مذاکرات صلح با گروه طالبان، نباید به هیچ قیمتی این ارزش‌ها نادیده گرفته شود.

او افزود: «صلح روی ارزش‌ها می‌چرخد. اگر ما روی ارزش‌ها پا بمانیم، فردا صلح می‌آید.»

به گفته‌ی معاون نخست ریاست‌جمهوری، اصل تعیین زعامت و حاکمیت در روند صلح، خط سرخ دولت افغانستان می‌باشد. او گفت که حاکمیت باید توسط مردم افغانستان تعیین شود، نه توسط «شورای کویته، پیشاور، العقد و…».

امرالله صالح تأکید کرد که دولت افغانستان همچنان به این موفقش متعهد می‌ماند. او گفت: «مرگ، به‌دارآویخته‌شدن، سینه‌ی تکه‌تکه به‌گوررفتن به مراتب شرف دارد نسبت به او توافق‌نامه‌ای که من حق رأی را از ملتم بگیرم و به یک حلقه‌ی خاص بدهم به نام صلح.»

آقای صالح افزود که هیچ کسی و تحت هیچ عنوانی هم صلاحیت ندارد که اصل تعیین حاکمیت توسط مردم را در روند صلح، زیر پا کند.

در همین حال، او گفت که صلح به‌معنای تسلیم‌شدن به دشمن نیست؛ چون به گفته‌ی معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور، «سرخم‌کردن به دشمن ولو اینکه به صلح بیانجامد»، عزت‌مند نیست.

او همچنان تأکید کرد که صلح باید فراگر باشد.

معاون نخست ریاست‌جمهوری این گفته‌ها را در حالی مطرح می‌کند که مذاکرات صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان پس از حدود دو ماه مذاکراه، در تاریخ ۲۲ قوس به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز متوقف شد.

به دنبال توقف مذاکرات، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته و ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در رأس هیأتی از این گروه به پاکستان رفته است.

همچنان قرار است که دور بعدی این مذاکرات تا حدود یک‌ونیم هفته‌ی دیگر (۱۶ جدی) دوباره از سر گرفته شود.