اعضای کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی

دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای مصالحه‌ی ملی؛ «هیچ اولویتی بالاتر از صلح باعزت وجود ندارد»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی بر از سرگیری مذاکرات صلح با گروه طالبان تأکید کرده، می‌گوید که هیچ اولویتی برای این شورا و هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان بالاتر از صلح «قابل قبول» و «باعزت» وجود ندارد.

آقای عبدالله که امروز (شنبه، ۶ جدی) در دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد. این گرانی مسئولیت و وظیفه‌ی ما و هیأت مذاکره‌کننده را نشان می‌دهد.»

او افزود که مسئولیت شورای عالی مصالحه‌ی ملی و هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان پایان‌دادن به «درد و رنج» مردم افغانستان است و مردم نیز خواهان برقراری صلح عادلانه و پایدار اند؛ طوری که به گفته‌ی عبدالله عبدالله، در این صلح از ارزش‌های ملی و دستاوردهای گذشته حفاظت شود و افغانستان با خود و جهان در صلح و امنیت به‌سر برد.

آقای عبدالله گفت که برای برقراری این صلح، ارداه‌ی قطعی و جدی در افغانستان وجود دارد و جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه نیز از آن اعلام حمایت کرده‌اند.

از سویی هم، او بااشاره به از سرگیری مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرد که این مذاکرات باید در زمان تعیین‌شده‌ی آن برگزار شود. او گفت: «محل مذاکره نباید سبب شود که مذاکره به تأخیر بیافتد. هیأت (هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان) باید با اطمینان به مذاکره شرکت کند.»

همچنان به گفته‌ی رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، مهم است تا هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان با رهنمود واضح و اطمینان کامل به دور دوم مذاکرات صلح بین‌الافغانی شرکت کند. او تأکید کرد که دولت و مردم افغانستان از آنان در این مذاکرات حمایت می‌کند.

عبدالله عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش گفت که این هیأت در مذاکره با طالبان باید از مردم و جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی و دفاع کند. او در خطاب به اعضای هیأت مذاکره‌کننده افزود: «انتظار داریم باصلابت‌تر از گذشته از مردم افغانستان نمایندگی کنید… همه‌ی شما مالکان روند صلح هستید و از تمامی افغان‌ها نمایندگی می‌کنید.»

آقای عبدالله ضمن اعلام حمایت کامل شورای عالی مصالحه‌ی ملی از هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان، خاطرنشان کرد که این هیأت به این شورا گزارش‌ده و حساب‌ده است.

«طالبان بدانند که با کُشتن جنگ را بُرده نمی‌توانند»

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور نیز که در دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت می‌کرد، گفت که گروه طالبان باید بداند که با کشتن افراد بانفوذ، فعالان جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران و زنان نمی‌تواند برنده‌ی جنگ جاری شود.

او اما افزود که با این اقدام طالبان، جنگ پیچیده‌تر می‌شود و این موضوع به نفع هیچ یکی از طرف‌های جنگ نیست.

معاون نخست ریاست‌جمهوری همچنان علاوه کرد که گروه طالبان تأکید بر پیروزی نظامی دارد. او اما تأکید کرد که وضعیت کنونی با وضعیت سال ۱۹۹۶ میلادی که این گروه با شکست‌دادن حکومت مجاهدین کابل را گرفت، تفاوت «عمیق و بنیادی» دارد.

امرالله صالح تأکید کرد هر کسی که در افغانستان به‌جای مشارکت تأکید بر تسلط کرده، ناکام بوده است.

 از سویی هم، آقای صالح گفت که جنگ جاری در افغانستان به‌دلیل ابعاد خارجی آن پیچیده است. او تأکید کرد: «ما نباید از پیچیدگی‌های خارجی قضیه (جنگ) بی‌خبر باشیم. قدرتی نیست که اسلحه‌ی تولیدشده‌ی آن در افغانستان استفاده نشده باشد. اما افغاستان هیچ وقت اسلحه نخریده است، بل اسلحه به افغانستان داده شده است.»

معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی نیز گفت که تمامی مردم افغانستان خواهان برقراری صلح باعزت اند. به گفته‌ی او، در صلح باعزت، هیچ کسی احساس توهین و تجرید نمی‌کند.

او همچنان افزود که برای توافق با گروه طالبان و اجرایی‌شدن آن هماهنگی با جامعه‌ی جهانی و به دست‌آوردن ضمانت کشورهای جهان، منطقه و همسایه درباره‌ی آن الزامی و ضروری است.

به گفته‌ی امرالله صالح، مذاکرات کنونی بین‌الافغانی نیز پیشرفت خوبی دار و اعضای هیأت با حفظ وحدت از تمامی مردم افغانستان نمایندگی می‌کند. با این حال، او علاوه کرد که لازم است تا از کابل وحدت صف و نظر در میان هیأت همچنان حفظ شود.

«تا دو طرف اراده‌ی صلح نداشته باشند، صلح برقرار نمی‌شود»

عبدرب الرسول سیاف، از اعضای کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه ملی نیز در دومین نشست کمیته‌ی رهبری این شورا گفت که صلح زمانی برقرار می‌شود که طرف‌های درگیر در افغانستان برای برقراری صلح اراده داشته باشد.

او افزود که دولت افغانستان اراده‌ی صلح دارد و در مورد اراده‌ی طالبان نیز باید هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان توضیح دهد. آقای سیاف علاوه کرد: «من یقین دارم که طرف ما اراده‌ی صلح دارد. اگر کسی مخالف صلح هم باشد، صدای خود را بلند کرده نمی‌تواند. از هیأت باید بشنویم که آیا جانب مقابل اراده‌ی صلح دارد و یا خیر.»

این عضو کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی هم از عمل‌کرد هیأت دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان، تمجید کرد. او نیز گفت که باید این هیأت وحدت خود را حفظ کند.

عبدرب الرسول سیاف تأکید کرد که نباید کسی به‌صورت فردی وارد مذاکره و گفت‌وگو با گروه طالبان شود، بلکه گفت‌وگو با این گروه باید به‌شکل رسمی صورت گیرد.

او همچنان از چهره‌های سیاسی و دولت افغانستان خواست که از هیأت جمهوری اسلامی افغانستان به‌صورت قاطعانه حمایت کنند.

عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری نیز در پیامی گفت که تلاش‌های کنونی در روند صلح نباید موجب یک جنگ داخلی دیگر شود. او افزود که برای رسیدن به صلح پایدار باید به مشارکت سیاسی در حکومت توجه شود.

به گفته‌ی او، ایجاد اجماع و اعتماد سیاسی تنها راه نجات کشور است.

محمدیونس قانونی، عضو دیگر کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی در دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که طرف‌های دولت افغانستان و طالبان به‌جای تقابل باید تمامی تلاش‌های شان را روی پیداکردن راه‌حل برای بیرون‌رفت از چالش‌های کنونی متمرکز کنند.

او همچنان گفت که جنگ همه‌روزه در افغانستان قربانی می‌گیرد و باید مسئولان حکومتی «برای نجات این سرزمین چاره‌ای بسنجند».

محمد محقق، عضو دیگر کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفت که در خشونت صلح ممکن نیست و باید در دور بعدی مذاکرات صلح، طرف‌ها روی برقراری آتش‌بس موافقه کنند.

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان نیز مذاکرات صلح با طالبان را پرخم‌وپیچ خواند و گفت که هیأت مذاکره‌کننده به مشوره‌ی دولت ضرورت دارد و مشوره‌ها را نیز در جریان مذاکرات جدا درنظر می‌گیرد.

او تأکید کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان توانسته است اساس و انگیزه‌ی جنگ طالبان را مورد پرسش قرار دهد و ضرورت برقراری آتش‌بس را مطرح کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان پس از حدود دو ماه مذاکره، در تاریخ ۲۲ قوس به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز متوقف شد.

به دنبال توقف مذاکرات، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته و ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در رأس هیأتی از این گروه به پاکستان رفته است.

همچنان قرار است که دور بعدی این مذاکرات تا ده روز دیگر (۱۶ جدی) دوباره از سر گرفته شود.