تشکیل پولیس کابل دوبرابر می‌شود

امرالله صالح:

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری می‌گوید که قرار است تشکیل پولیس کابل براساس طرح جلسات شش‌ونیم میثاق امنیتی، دو برابر شود.

آقای صالح صبح امروز (دوشنبه، ۸ جدی) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که ارزیابی مقایسوی نشان می‌دهد که حتا در حالت ثبات و آرامی، کابل کم‌ترین تعداد پولیس را به تناسب نفوس در سطح جهان و به‌خصوص کشورهای جهان سوم دارد.

صالح نوشته است که افزایش در تشکیلات پولیس کابل با حوصله و دقت انجام می‌شود. به گفته‌ی او، از ورود افرادی‌که شرایط و معیارهای لازم را نداشته باشند، جلوگیری می‌شود.

او تأکید کرده است که به‌خاطر جذب پولیس معیار تعیین می‌شود و یکی از معیارها، داشتن دانش ابتدایی از کشف و تحقیق خواهد بود.

معاون اول ریاست‌جمهوری توضیح داده است: «گاهی که سارنوالی/دادستانی یا محاکم/دادگاه‌ها نمی‌توانند مجرم را چنانچه لازم است در دایره‌ی عدالت قرار بدهند، گسستگی در کار کشف و تحقیق است.»

آقای صالح گفته است که به‌خاطر رفع این نقیصه روش تشریح جرم و تحریک دوسیه را به زبان ساده درآورده و مانند کتابچه‌های جیبی به پولیس کابل توزیع کرده‌اند.

او افزوده است که الی رسیدن به مرحله‌ی آرمانی، پاسگاه‌های کوهی در کابل را ارتش در اختیار می‌گیرد و مسئولیت تمام پاسگاه‌های مؤسسات و بخشی از وزارت داخله به تصدی محافظت عامه سپرده شده است.

به گفته‌ی صالح، سپردن مسئولیت تأمین امنیت نهادها به تصدی محافظت عامه سبب شده است تا دست‌کم ۵۰۰ پولیس دوباره به وظایف اصلی‌شان برگردند.

این درحالی است که اخیرا گراف ناامنی و ترورهای هدفمند در کابل افزایش یافته است. شهروندان کابل، نهادهای امنیتی را به بی‌توجهی نسبت به تأمین امنیت مردم متهم می‌کنند.