رهنمودهای وزارت داخله برای شهروندان نگران | طنز

رهنمودهای وزارت داخله برای شهروندان نگران | طنز

سرانجام وزارت داخله‌‌‌ی کشور پس از صبر بسیار (که بباید پدر پیر فلک را) به این نتیجه رسید که ترور شهروندان در این حد غیرقابل‌‌‌قبول است. یک حد دیگر هست که آن هم قابل قبول نیست، اما می‌‌‌شود درباره‌‌‌اش با طالبان مذاکره کرد. ولی در این حد که حالاست، به هیچ وجه. براساس گزارش‌‌‌ها، مقامات وزارت داخله به شهروندان نگرانی که به آن وزارت مراجعه کرده‌‌‌اند گفته است که برای مدتی تلویزیون ملویزیون و سازمان مازمان خود را –هرچه باشد- تعطیل کنند. استدلال کرده‌‌‌اند که دولت دستش زیر سنگ است و همزمان نمی‌‌‌تواند به موج دوم کرونا و موج سوم طالبان رسیدگی کند.

وزارت داخله پس از مشوره با متخصصان یک‌تابعیته و تأیید افگان‌‌‌های دوتابعیته‌‌‌‌‌‌ی مقیم وزارت، رهنمود امنیتی ذیل را برای شهروندان کشور تهیه کرده است:

۱. در خانه بمانید

چنان که می‌‌‌دانید تروریستا دَ بیروناس. اکثر افرادی که ترور شده‌‌‌اند در سرک و دفتر و موتر ترور شده‌‌‌اند. خودتان را در خانه قرنطینه کنید تا در امان بمانید. اگر شب یا روزی افراد مسلح به زور وارد خانه‌‌‌ی‌‌‌تان شدند، نگران نشوید. آنان دزد هستند و نه تروریست. لطفا در برابر دزدان رفتار ناشایست از خود نشان ندهید، چون ممکن است عصبانی شوند و همان کاری را بکنند که تروریست‌‌‌ها می‌‌‌کنند.

۲. موترتان را وازلین چرب کنید

اگر موتر شخصی دارید و با آن این طرف و آن طرف می‌‌‌روید، حتما به یاد داشته باشید که اخیرا تروریست‌‌‌ها از ماین چسپکی زیاد استفاده می‌‌‌کنند. هر صبح سراپای موترتان را وازلین چرب کنید تا ماین چسپکی به آن نچسپد. چربی دنبه‌‌‌ی گوسفند نیز تأثیر نیکویی دارد.

۳. صدقه بدهید

هر هفته مقداری پول را از بودجه‌‌‌ی خانوادگی‌‌‌تان کنار بگذارید و آن را به فقرا و مساکین صدقه بدهید. در صحیح منقل (غیر از صحیح بخاری است) آمده که صدقه هفتاد رقم تهدید امنیتی را دفع می‌‌‌کند. در ضمن برای نرم کردن روده‌‌‌ها نیز مفید است. اگر بودجه‌‌‌ی خانواده‌‌‌ی‌تان از قبل برای چیزهای دیگر تخصیص یافته، از کُد ۹۱ (یعنی از پول‌‌‌هایی که از همسرتان مخفی نگه داشته‌اید) صدقه بدهید.

۴. با تروریستان مذاکره کنید

مذاکره معجزه می‌‌‌کند. از تجربه می‌‌‌گوییم. یادتان هست که قبلا مقامات حکومتی و نیروهای خارجی چه قدر زیر تهدید بودند. با تروریست‌‌‌ها وارد مذاکره شدند و همه چیز حل شد. حالا مقامات حکومتی نزد طالبان زاری می‌‌‌کنند که گاه‌‌‌گاهی ما را تهدید کنید، در خبرها بیاییم. طالبان می‌‌‌خندند و می‌‌‌گویند نه، چند ماه است با هم در قطر آب و نمک می‌‌‌خوریم. کور نمی‌‌‌شویم که شما برای ما ودکا بخرید و به ما ساعت‌‌‌های سی و پنج هزار دالری تحفه بدهید و ما سر شما حمله کنیم؟

۵. با چادری زنانه از خانه بیرون بیایید

این رهنمود مختص برادران است. تروریست‌‌‌ها معمولا افراد چادری‌‌‌پوش را هدف قرار نمی‌‌‌دهند. پوشیدن چادری البته برای‌‌‌تان سخت است. ولی هم برای حفظ جان خودتان خوب است و هم تصویر کشورتان در نزد کشورهای کمک‌‌‌دهنده بهتر می‌‌‌شود. از وقتی که زن و مرد وزارت داخله با چادری سر کار می‌‌‌آیند، دو نشریه‌‌‌ی معتبر غربی گزارش داده‌‌‌اند که بالای ۹۹ درصد کارمندان وزارت داخله افغانستان زنان هستند، درحالی‌که در پیشرفته‌‌‌ترین کشورهای دنیا نیز تعداد کارمندان زن در وزارت‌‌‌ها به ۴۰ درصد نمی‌‌‌رسد.

۶. با امرالله صالح کل‌کل نکنید

می‌‌‌دانید که آقای صالح، معاون اول رییس‌جمهور، شدیدا در حال جنگ با تروریست‌‌‌هاست. بگذارید کار خود را بکند. اگر ناراحتش کنید، یک دفعه عصبانی می‌‌‌شود (چه زود هم عصبانی می‌‌‌شود) و دیگر جلو تروریست‌‌‌ها را نمی‌‌‌گیرد.آن وقت چه کار می‌‌‌کنید؟