معصوم استانکزی

استانکزی: استعمال قوای مسلح پساصلح باید تنها در انحصار دولت باشد

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که پس از توافق صلح با گروه طالبان، مسئولیت استعمال تمامی نیروهای مسلح باید در انحصار دولت باشد.

آقای استانکزی این موضوع را امروز (چهارشنبه، ۱۰ جدی) در انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان مطرح کرد. او گفت که در دور بعدی مذاکرات صلح، برای ادغام نیروهای غیررسمی و یا جنگ‌جویان گروه طالبان در جامعه باید راه‌حلی طرح شود.

او افزود تا زمانی که این نیروها در جامعه ادغام نشوند، «افغانستان روی ثبات را نمی‌بیند».

با این حال، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان تأکید کرد: «باید انحصار استعمال قوا تنها در دست دولت باشد.»

او گفت که در دور بعدی مذاکرات با گروه طالبان، هیأت دولت همچنان روی چگونگی تأمین امنیت و برقراری آتش‌بس با هیأت این گروه بحث و گفت‌وگو می‌کند. محمدمعصوم استانکزی افزود که اطمینان در مورد چگونگی تأمین امنیت نیز از بحث‌های آینده‌ی دور بعدی این مذاکره می‌باشد.

از سویی هم، آقای استانکزی گفت که موضوعات چگونگی مشارکت سیاسی، تأمین حقوق شهروندی، برگشت مهاجران و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته از دیگر موضوعات مورد بحث در دور بعدی مذاکرات دولت با گروه طالبان است.

مذاکرات صلح افغانستان در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت. حدود سه ماه زمان گرفت تا هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند. دور بعدی مذاکرات قرار است تا شش روز دیگر (۱۶ جدی) در دوحه از سر گرفته شود.

دیدگاه‌های شما
  1. این گفتهای اقای ستانکزی به طالبان میگویند که تسلیم شوند جنک نوزده ساله بین دو جهت مخالف که منتج به ویرانی کشور کشته شدن هزاران انسان این کشور برای چه بود حکومت از جمله اقای ستانکزی صلح نه میخواهند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *