مذاکرات دوحه

سه هفته وقفه برای مشوره؛ دور بعدی مذاکرات صلح در ۱۶ جدی آغاز می‌شود

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کرده‌اند که به‌خاطر مشورت‌های بیشتر در مورد موضوعات مربوط به آجندای مذاکرات صلح، روی وقفه‌ی سه هفته‌ای به توافق رسیده‌اند.

در اعلامیه‌ی مشترک دو هیأت مذاکره‌کننده که شنبه‌شب (۲۲ قوس) منتشر شده، آمده است که این وقفه‌ی سه هفته‌ای از ۲۴ قوس آغاز می‌شود. دور بعدی مذاکرات در شانزدهم جدی از سر گرفته می‌شود.

در اعلامیه آمده است که هر دو هیأت مذاکره‌کننده فهرست ابتدایی موضوعات مربوط به آجندا را باهم تبادله کرده و درباره‌ی آن بحث‌های مقدماتی توضیحی را نیز انجام داده‌اند.

نادر نادری،‌ سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در تویتی نوشته است: «از آنجایی که موضوعات آجندا ضرورت به مشوره بیشتر دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به ۱۶ جدی سال روان ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز گردد.»

در اعلامیه‌ی مشترک هیأت‌های مذاکره‌کننده از دولت و مردم قطر به‌خاطر میزبانی و فراهم‌کردن تسهیلات لازم سپاسگزاری شده است.

این درحالی است که به تازگی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان به پیش برده شود.

آقای محب امروز در رشته‌تویتی نوشته است که دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ای خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، به‌شمول ساخت تأسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذاکرات را به پیش ببرد.

محب نوشته است که با پیشبرد مذاکرات صلح در داخل کشور ساحه‌ی امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه‌ی نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود.

به گفته‌ی مشاور امنیت ملی افغانستان، با پیشبرد مذاکرات در داخل کشور، مذاکره‌کنندکان از خواست‌ها و مطالبات مردم بهتر آگاه می‌شوند و از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهد شد.

آقای محب در بخشی از یادداشت خود نوشته است که برای مردم افغانستان مهم است که مراحل جاری مذاکرات در داخل افغانستان به پیش برده شود. به گفته‌ی او، مهم است که صلح به‌جای شرایط خارجی‌ها، از واقعیت‌های جامعه افغان‌ها متأثر شود دایمی و سراسری باشد.

محب در ادامه تأکید کرده است که صلح در بیرون از کشور، طرف‌های صلح را از شرایط خارجی متأثر می‌کند. به گفته‌ی او، تجربه‌ها نشان می‌دهد که این گونه صلح منافع افغان‌ها را تأمین نمی‌کند.

مذاکرات صلح افغانستان میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ سنبله سال جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. این مذاکرات از چند روز به این سو وارد مرحله‌ی دوم آن یعنی بحث در مورد آجندای مذاکرات شده است.

در مرحله‌ی اول که بیش از دو ماه زمان را در بر گرفت، روی طرزالعمل مذاکرات در ۲۱ ماده توافق صورت گرفت.