هشدار از نوع جدید ویروس کرونا در افغانستان

هشدار وزیر صحت از نوع جدید ویروس کرونا: افغان‌ها تا چهار هفته به هند و پاکستان سفر نکنند

احمدجواد عثمانی، وزیر صحت عامه می‌گوید که نوع جدید ویروس کرونا در هند و پاکستان رسیده و شهروندان افغانستان تا چهار هفته‌ی دیگر نباید به این دو کشور سفر کنند.

آقای عثمانی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ جدی) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، در مورد وضعیت شیوع کرونا، وضعیت مدیریت کرونا در افغانستان و نوع جدید ویروس کرونا معلومات داد.

عثمانی گفت که سیستم صحی افغانستان ظرفیت تشخیص و تعیین نوعیت گونه‌ی تغییریافته‌ی ویروس کرونا را ندارد، اما آنان تلاش می‌کنند که در آینده‌ی نزدیک این ظرفیت را آماده کنند تا از وابستگی به کشورهای دیگر بیرون شود.

او افزود به‌خاطر این‌که از شیوع و انتشار بیشتر نوع جدید ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود، موجودیت تست کرونا با نتیجه‌ی منفی برای تمام سفرهای خارجی ضروری است.

او از اداره‌ی هوانوردی ملکی خواست تا از شرکت‌های هوایی بخواهد که مسافران را بدون نتیجه‌ی منفی تست کرونا انتقال ندهند.

وزیر صحت عامه همچنان گفت که در جریان چهار هفته‌ی اخیر، گردش ویروس کرونا در کشور به حالت ثبات رسیده است. آقای عثمانی توضیح داد که در چهار هفته‌ی اخیر، هر هفته بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ مورد مثبت کرونا ثبت شده است، در حالی که از هفته‌ی ۴۱ تا ۴۸ام شیوع کرونا، میزان ابتلای افراد به کرونا در حال افزایش بود.

او تأکید کرد که دوره‌ی موج دوم کرونا در مقایسه به موج اول آن طولانی‌تر خواهد بود و به این خاطر وزارت صحت تلاش می‌کند تا سیستم صحی را در درازمدت برای مبارزه با کرونا فعال و آماده نگهدارد.

عثمانی از مردم خواست که برای کنترل ویروس کرونا، تدابیر صحی را رعایت کنند. او همچنان به مردم توصیه کرد که به مکان‌های مزدحم نروند، ماسک بپوشند و دست‌های‌شان را نیز با آب و صابون بشویند.

این همه درحالی است که براساس آخرین آمار رسمی وزارت صحت عامه، از نخستین روز شیوع کرونا در افغانستان، تا کنون بیش از ۵۲ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان، بیش از ۴۲ هزار نفر بهبود یافته و بیش از دوهزار و ۲۰۰ نفر دیگر فوت کرده‌اند.