اطلاعات روز

سازمان جهانی صحت: در ماه می ۲۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در افغانستان جان داده‌اند

سازمان جهانی صحت اعلام کرده است که در ماه می سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۱ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در افغانستان جان داده‌اند.

این نهاد گزارش فعالیت خود زیر عنوان «گزارش وضعیت اضطراری افغانستان» در ماه می سال جاری میلادی را امروز (سه‌شنبه، ۲۳ جوزا) منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که در ماه می آمار ابتلا به بیماری کرونا در افغانستان نسبت به ماه اپریل، ۲۴.۴ درصد افزایش یافته است.

براساس آماری که سازمان جهانی صحت ارائه کرده است، در ماه می ۲۴ هزار و ۳۵۹ مورد آزمایش ابتلا به کروونا در آزمایشگاه‌های عمومی کشور انجام شده است که ۳۱.۵ درصد افزایش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

این نهاد افزوده است که موارد مثبت این آزمایشات نیز از ۱۰.۹ درصد در ماه اپریل به ۲۴.۵ درصد در ماه می افزایش یافته است.

در گزارش ماهانه سازمان جهانی صحت همچنین آمده است که در این ماه ۹۹ مورد مشکوک به «تب دنگی» نیز گزارش شده است که ۶۲.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان جهانی صحت گفته است که در این ماه هیچ موردی مرگ بر اثر ابتلا به تب دنگی گزارش نشده است.

این نهاد در گزارش خود گفته است که در ماه می موارد ابتلا به «سیاه سرفه» نیز از ۹۹ مورد در ماه اپریل به ۱۴۶ مورد افزایش یافته است، اما هیچ موردی از مرگ بر اثر این بیماری از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون ثبت نشده است.

براساس این گزارش، در ماه می «عفونت حاد تنفسی» با ۶۹۰ هزار و ۵۲۹ مورد ابتلا نسبت به ماه گذشته ۷.۶ درصد افزایش و اسهال آبکی حاد همراه با کم‌آبی بدن با ۱۵ هزار و ۵۷۱ مورد، نسبت به ماه قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.

سازمان جهانی صحت گفته است که شش مورد مرگ مرتبط به اسهال آبکی حاد نیز در ماه می ثبت شده است.

این نهاد در گزارش خود گفته است که در ماه می به ۲۸۱ هزار و ۱۹ نفر در سراسر افغانستان خدمات ارائه کرده است و ۴۳.۹۱ متریک تُن لوازم طبی و غیرطبی نیز به مراکز صحی کمک کرده است.

این سومین گزارش سازمان جهانی صحت است که در آن میزان ابتلا به بیماری کرونا در کشور رو به افزایش گزارش می‌شود.

براساس گزارش‌های این نهاد، در ماه اپریل سال ۲۰۲۳ میلادی نٌه نفر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور جان داده بودند و در ماه مارچ نیز چهار نفر.