مجلس نمایندگان ایران لایحه‌ی موافقت‌نامه‌ی ارتباط بین‌المللی راه آهن با افغانستان را تصویب کرد

مجلس نمایندگان ایران لایحه‌ی موافقت‌نامه میان این کشور و افغانستان را در خصوص ارتباط بین‌المللی راه آهن تصویب کرده است.

سیدالبرز حسینی، سخن‌گوی کمیسیون عمران مجلس نمایندگان ایران گفته است که لایحه‌ی این موافقت‌نامه روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۱ جدی) مورد تأیید این مجلس قرار گرفته است. با تصویب این موافقت‌نامه مرز جدید ریلی میان این دو کشور گشوده می‌شود.

آقای حسینی در صحبت با خبرگزاری رسمی دولت ایران (ایرنا) گفته است که کلیات و جزئیات لایحه‌ی موافقت‌نامه در خصوص ارتباط بین‌المللی راه آهن میان افغانستان و ایران با یک مقدمه و ۱۲ ماده توسط مجلس نمایندگان ایران تصویب شده است.

به گفته‌ی او، با تصویب آن، دولت‌های ایران و افغانستان به‌دلیل وجود روابط دوستانه و حسن هم‌جواری از حیث خطوط ارتباطی بین‌المللی نیز به تفاهم رسیده‌اند تا در حوزه‌ی تبادل کالایی و مسافر از ظرفیت‌های هر دو کشور استفاده شود.

سخن‌گوی کمیسیون عمران مجلس نمایندگان ایران گفته است که این موافقت‌نامه شرایطی را ایجاد می‌کند که دو کشور از ظرفیت باری و مسافربری یک‌دیگر در حوزه‌ی حمل‌ونقل بین‌المللی نیز استفاده کند. او ابراز امیداوری کرده است که این موافقت‌نامه در توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی کشورها تأثیر مثبتی به همراه خواهد داشت.

مجلس نمایندگان افغانستان نیز سال گذشته طرح مشابهی را تأیید کرده بود.

با افتتاح خط آهن خواف – هرات توسط رییس‌جمهور غنی و حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در ۲۰ قوس سال جاری، مرز جدید میان دو کشور ایجاد شد.

این خط آهن در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است.  هم اکنون ۱۴۰ کیلومتر از مسیر خط آهن هرات – خواف ریل گذاری شده و قرار است که حکومت افغانستان ۸۵ کیلومتر دیگر از این مسیر را بسازد.