مجمعی برای حمایت از حقوق زنان و کودکان در هرات ایجاد شد

مجمعی برای حمایت از حقوق زنان و کودکان در هرات ایجاد شد

مسئولان در ریاست ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات مجمعی را برای مبارزه با خشونت علیه کودکان و زنان در این ولایت ایجاد کردند.

عبدالخالق حقانی، رییس حج و اوقاف ولایت هرات امروز (یک‌شنبه، ۵ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مجمع زیر نام «مجمع حمایت از اجتماع» برای حمایت از حقوق زنان و کودکان و مبارزه با خشونت علیه آن‌ها ایجاد شده است.

آقای حقانی همچنان گفت که این مجمع به‌شمول نمایندگان حج و اوقاف، فعالان مدنی، اداره‌ی محلی، ریاست کار و امور اجتماعی و ریاست امور زنان ۲۵ عضو دارد که به‌گونه‌ی رضاکارانه فعالیت می‌کنند.

آمارهای ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات نشان می‌دهد که در حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کار در این ولایت وجود دارند.

عبدالقیوم افغان، رییس کار و امور اجتماعی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که حدود ۶۰ درصد این کودکان را کودکان بی‌جاشده و ۴۰ درصد دیگر را کودکان هرات تشکیل می‌دهند.

آقای افغان همچنان گفت که براساس سروی این اداره، حدود دوهزار و ۵۰۰ کودک کار در هرات مشغول کارهای شاقه در کوره‌های خشت‌پزی هستند. او ایجاد «مجمع حمایت از اجتماع» را یک گام موثر برای حمایت از کودکان می‌داند.

در همین حال، مسئولان در کمیسیون ولایتی حقوق بشر در هرات نیز آمار خشونت‌ها علیه کودکان را در این ولایت نگران‌کننده توصیف می‌کنند.

میرویس امینی، سرپرست کمیسیون حقوق بشر در هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که آمار کودکان کار در این ولایت بیش از آن است که از سوی ریاست کار و امور اجتماعی ارائه شده است. به گفته‌ی آقای امینی، آمار ریاست کار و امور اجتماعی تنها مربوط ولسوالی‌های امن و سطح شهر هرات می‌شود.

آقای امینی می‌گوید که در جریان سال جاری خورشیدی هشت مورد خشونت علیه کودکان در کمیسیون ولایتی حقوق بشر در هرات به ثبت رسیده است. این خشونت‌ها شامل لت‌وکوب کودکان در مساجد و مکاتب و ازدواج‌های زیر سن می‌شود.

پیش از این نیز نهادهای مختلف برای مبارزه با خشونت علیه کودکان در سطح کشور از جمله در هرات اقدام کرده‌اند، اما کودکان هنوز هم با موارد مختلفی از خشونت‌ها مواجه اند.