فاریابی

افزایش چهار درصدی فقر در شهرها؛ «نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند»

کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد کشور می‌گوید که براساس آخرین سروی‌ها، میزان فقر در شهرها چهار درصد و در میان کوچی‌ها سه درصد افزایش یافته است.

خانم فاریابی که امروز (یک‌شنبه، ۵ دلو) در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» در شهر کابل صحبت می‌کرد، گفت که این میزان فقر در کشور به‌دلیل وضع محدودیت‌ها و قرنطینه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در جریان سال جاری خورشیدی، افزایش یافته است.

او افزود که هنوز نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

با این حال، وزیر اقتصاد افزود که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که افغانستان در سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) رشد مثبت اقتصادی ۲.۵ تا سه درصدی را خواهد داشت.

او اما تأکید کرد که این رشد اقتصادی با توجه به رشد سریع نفوس افغانستان «ناچیز» است و نمی‌تواند تغییرات مثبت و قابل ملاحظه‌ای را در میزان کاهش فقر، کاریابی و دسترسی به خدمات اساسی داشته باشد. به گفته‌ی کریمه حامد فاریابی، سالانه حدود ۶۵۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شوند.

او همچنان افزود که از مجموع نفوس کشور، در حدود ۱۶ میلیون نفر در سن کار اند و از این میان، در حدود شش ملیون نفر مشغول کار اند.

خانم فاریابی توضیح داد که از مجموع نفوس مشغول کار در حدود ۴۵.۴ درصد آن در سکتور زراعت و متباقی در سکتورهای مختلف شاغل اند.

با این حال، او تأکید کرد که موضوع کاهش فقر در صدر اولویت‌های حکومت افغانستان قرار دارد.

کریمه حامد فاریابی درحالی از افزایش میزان فقر در کشور خبر داده است که در تاریخ ۱۸ سرطان، مصطفا مستور، وزیر پیشین اقتصاد گفته بود که که با درنظرداشت گسترش ویروس کرونا، رشد اقتصادی کشور در سال جاری سه درصد کاهش و میزان فقر هفت درصد افزایش می‌یابد.

در سال گذشته (۱۳۹۸) رشد اقتصادی کشور به سه درصد رسیده بود. یک سال قبل از آن رشد اقتصادی ۲.۷ درصد بود.

قبلا وزارت مالیه گفته بود که رشد اقتصادی کشور در سال مالی ۱۳۹۹، با افزایش ۰.۵ درصدی به ۳.۴ درصد خواهد رسید.