محب: یک کشور خانواده‌ی اعضای رهبری طالبان را گروگان گرفته است

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که گروه طالبان مستقل نیست و توسط کشور دیگری کنترل می‌شود. به گفته‌ی او، کشوری که طالبان را کنترل می‌کند، خانواده‌های اعضای رهبری این گروه را نیز به گروگان گرفته است.

آقای محب که امروز (یک‌شنبه، ۵ دلو) در یک جلسه‌ی امنیتی در مقر قول اردوی نیروهای هوایی صحبت می‌کرد، از کشوری نام نبرد اما اعضای رهبری گروه طالبان در حال حاضر در پاکستان به‌سر می‌برند. علاوه بر این، اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان نیز از پاکستان به دوحه می‌روند.

محب همچنان گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای تأمین صلح با طالبان با تمام توان تلاش کرده و گام‌های استواری نیز در این زمینه برداشته است. او اما افزود که گروه طالبان هیچ گونه اراده و اقدام لازم برای صلح از خود نشان نداده است.

مشاور امنیت ملی کشور همچنان گفت که گروه طالبان نه تنها دست از خشونت و افغان‌کُشی بر نداشته است، بلکه به‌منظور اخاذی و مردم‌آزای دست به چور و چپال در مسیر شاه‌راه‌ها نیز می‌زند.

به گفته‌ی آقای محب، طالبان افرادی که برای مردم و کشورشان صدای حق‌طلبانه بلند کردند، را کشتند و دارایی‌های عامه و تأسیسات ملی را نیز تخریب کرده‌اند.

او در ادمه افزود در صورتی که طالبان به‌جای صلح، به جنگ ادامه بدهند، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور آماده‌اند که از نظام، مردم و کشورشان در برابر این گروه دفاع کنند.

گروه طالبان تا کنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، انتظار می‌رفت که طرف‌های مذاکره روی آتش‌بس به توافق برسند و یا دست‌کم سطح خشونت‌ها کاهش یابد، اما برعکس، خشونت‌های فزاینده در بخش‌های مختلف کشور همه‌روزه از نظامیان و غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.