عبدالستار حسینی، عضو مجلس نمایندگان

گزارش هیأت اعزامی مجلس؛ ایران، مخالفان مسلح و ستون پنجم در ناامنی‌های هرات دست دارند

هیأت مجلس نمایندگان که برای بررسی اوضاع امنیتی ولایت هرات رفته بود، یافته‌های‌شان را در نشست عمومی امروز (دوشنبه، ۶ دلو) این مجلس ارائه کرد.

عبدالستار حسینی که ریاست این هیأت را بر عهده داشت، گفت که «اجیران ایران» وضعیت امنیتی هرات را خراب کرده‌اند. آقای حسینی همچنان گفت که مخالفان مسلح و ستون پنجم نیز در داخل هرات نفوذ کرده‌اند.

او ادعا کرد که ایران به شماری از «اجیران» آن کشور در شماری از ولسوالی‌های هرات پول و سلاح تهیه می‌کند. حسینی تأکید کرد در صورتی که سفارت ایران بخواهد، در این مورد اسناد کافی را در اختیار این سفارت قرار می‌دهد.

رییس هیأت اعزامی مجلس نمایندگان به هرات علاوه کرد که فرمانده پولیس هرات نیز به فساد آلوده است و هیچ نوع توانایی و درایت اداره‌ی امنیت هرات را ندارد.

به گفته‌ی حسینی، فرمانده پولیس هرات هفته‌وار به‌صورت مجموعی نزدیک به ۴۰ لک افغانی از دروازه‌ی میرداوود، گمرک اسلام‌قلعه، شاه‌راه و مسجد شیله سفید پول دریافت می‌کند. به گفته‌ی او، فرمانده پولیس هرات برخی از حوزه‌های امنیتی شهر هرات را در بدل پول می‌فروخته است.

او توضیح داد که از فرمانده پولیس هرات در رابطه به فساد در این ولایت پرسیده و او گفته است که در دو ماه اول کارش به هیچ چیزی مداخله نکرده، اما از شورای امنیت برایش گفته شده که در امور گمرک مداخله کند.

حسینی گفت که در این مورد اسناد کافی به‌شمول صدا، تصویر و فیلم در اختیار دارد.

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که در حال حاضر در برابر ادعای فردی و شخصی موضع‌گیری نمی‌کند.

آقای اندر همچنان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که این ادعا را بررسی می‌کنند و اگر مشخص شود که بخشی از یافته‌های گزارش مجلس نمایندگان است، دفتر شورای امنیت ملی به آن واکنش نشان می‌دهد.

عبدالستار حسینی در مورد رییس امنیت ملی هرات نیز گفت که به دلیل کهولت سن از توانایی لازم برخوردار نیست. براساس یافته‌هی هیأت مجلس، رییس امنیت ملی هرات در تبانی با شورای قندهار که تاجران قندهار بود، هفته‌وار مبلغ ۲۰ هزار دالر پول دریافت می‌کرده است.

آقای حسینی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که والی هرات نیز یک حلقه را برای خود به‌عنوان سخن‌گو ساخته بود که هیچ نوع توانایی در اداره محلی نداشت. به گفته‌ی او، مردم هرات اعم از علما، تاجران، جامعه سیاسی و جوانان به ادامه‌ی کار والی، فرمانده پولیس و رییس امنیت ملی این ولایت رضایت ندارند.

«کامران علی‌زایی خود را رییس‌جمهور هرات می‌داند»

رییس هیأت اعزامی مجلس نمایندگان به هرات همچنان گفت که کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات در ۵۰ درصد ناامنی‌های این ولایت دست دارد.

براساس ادعای عبدالستار حسینی، کامران علی‌زایی خود را رییس‌جمهور هرات می‌داند و در قاچاق سنگ چشت شریف به ایران و ادویه‌جات غیرقانونی و تیل از ایران به هرات دست دارد. او افزود هر کسی که مانع فعالیت‌های غیرقانونی کامران علی‌زایی شود، آن‌را از سر راه خود دور می‌کند.

حسینی علاوه کرد که کامران علی‌زایی در بندرهای تورغندی و اسلام‌قلعه نماینده دارد و از هر موتر مبلغ ۱۵۰ دالر امریکایی حق حساب می‌گیرد. او گفت: «کامران یک غده سرطانی نابخشودنی و سراپا مشکل برای ولایت هرات است.»

«تشکیل پولیس هرات کافی نیست»

از سوی هم، عبدالستار حسینی گفت که ولایت هرات با حدود ۴.۵ میلیون نفوس با کمبود تشکیلات پولیس مواجه است. آقای حسینی گفت که ۳۷۰۰ نفر پولیس برای تأمین امنیت هرات کافی نیست و این مسأله را بارها با وزارت داخله در میان گذاشته‌اند. او پیشنهاد کرد که باید دست‌کم ۲۰۰۰ پولیس دیگر به هرات اضافه شود.

مجلس نمایندگان در تاریخ ۱۵ جدی برای بررسی وضعیت امنیت هرات یک هیأت اعزام کرد. عبدالستار حسینی ریاست این هیأت را بر عهده داشت و حمیدالله حنیف، حبیب‌الرحمان پدرام و کرام‌الدین رضا‌زاده در ترکیب این هیأت حضور داشتند.

این هیأت برای هفت روز اوضاع امنیتی هرات را بررسی کرد. بخشی از یافته‌های این هیأت که در ۳۰ جدی در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته بود، از ناکامی فرمانده پولیس هرات در تأمین امنیت این ولایت حکایت داشت.

در آن زمان نیز عبدالستار حسینی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفته بود که خطرناک‌ترین گروه‌ها در هرات از سوی ایران حمایت می‌شوند: «۲۲ گروه خطرناک در هرات از سوی ایران حمایت می‌شوند و این گروه‌ها جزء خطرناک‌ترین گروه‌هایی هستند که در ترور، آدم‌ربایی و نابه‌سامانی‌های شاهراه‌ها دامن می‌زنند.»

سفارت ایران در کابل این ادعاها را رد کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز نوشته بود: «سفارت جمهوری اسلامی ایران، گفته‌های هیأت اعزامی کمیسیون امور داخلی و امنیت ملی مجلس نمایندگان به هرات را مطلقا تکذیب می‌‌کند. ثبات پایدار در افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر سیاست منطقه‌ای ایران است.»