زلمی خلیل‌زاد

وزیر خارجه‌ی امریکا: مأموریت زلمی خلیل‌زاد ادامه می‌یابد

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا تأیید کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان به کارش ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه‌ی امریکا این موضوع را روز گذشته در یک نشست خبری مطرح کرده است. او گفته است که از زلمی خلیل‌زاد خواسته تا به کارش ادامه دهد.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنان مأموریت خلیل‌زاد به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان را یک مأموریت حیاتی خوانده است.

پیشتر شبکه‌ی تلویزیون سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع نزدیک به دولت جدید امریکا گزارش کرده بود که جو بایدن می‌خواهد زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان را در مقامش ابقا کند.

سی‌ان‌ان گفته بود که این یک اقدام بی‌سابقه خواهد بود؛ زیرا هر حزبی که با تغییر دولت در امریکا، تمام پست‌های سیاسی با گزینش افرادی از حزب حاکم، دچار تغییر می‌شود.

سی‌ان‌ان همچنان گفته بود که ابقای خلیل‌زاد در مقامش در حال حاضر نشان‌دهنده‌ی تعهد اولیه‌ی دولت بایدن برای حفظ پایبندی به توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان است؛ تا زمانی که این توافق‌نامه از سوی تیم جدید بررسی و سیاست دولت جدید امریکا در قبال افغانستان روشن شود.

زلمی خلیل‌زاد در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی واشنگتن در امور صلح افغانستان گماشته شد. او پس از ماه‌ها مذاکره با طالبان، در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی توافق تاریخی را با این گروه در دوحه، پایتخت قطر به امضا رساند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا تعهد سپرده است که تمام نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان خارج می‌کند. در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.